Svět internetové reklamy je dravé a neustále se měnící prostředí. Pokud vám během prvních říjnových dní přistál v e-mailu “report 09/2018” zkontrolujte si hlavní čísla a zhodnoťte stávající strategii. Máme pro vás tři tipy, které vám s tím pomohou.
A/B testování
Znáte sociální síť, na které dnes (prý) musí být každý, kdo chce uspět? Když Mark Zuckerberg v roce 2004 založil Facebook, zřejmě ani nedoufal, že pouze za první kvartál roku 2018 dosáhnou zisky z příjmů z reklam bezmála 11,8 miliard dolarů. Pouze v České republice měl Facebook za první kvartál více než 5,2 milionů uživatelů a až 77 % uživatelů zde trávilo svůj čas denně. Konkurence je zde obrovská. Zasáhnout zde svou cílovou skupinu a přimět ji udělat to, co chcete (např. koupit kvalitní ponožky s potiskem Spidermana), není tak snadné, jak se zdá.
Můžete napsat eňo ňůňo text, vyzdobit ho emotikony a doplnit parádní fotografií produktu. Bude však příspěvek fungovat? Budou skrze něj chodit na web návštěvy? A co teprve návštěvy, které se hned „na podpatku“ neotočí a neodejdou, ale opravdu nakoupí? Než do reklamy investujete tisíce korun, otestujte si, jak bude vaše cílová skupina na kreativu (text, grafika, video) reagovat.
Vzhledem k tomu, že A/B testování můžete využívat i v jiných nástrojích (další sociální sítě, Google Ads, Sklik nebo uživatelská přívětivost webu) pojďme se podívat na konkrétní užití.
Náš klient by-cosmetics.cz nabízí kvalitní přírodní kosmetiku z Bali a protože je tato značka velmi oblíbená zejména v Rusku a na východě, rozhodli jsme se rozlišovat v kampaních Rusky, Ukrajinky a Češky žijící v České republice. Každá z těchto cílových skupin má jiný vkus a proto přišlo při výběru grafiky na řadu právě A/B testování.
Vytvořili jsme kampaň zaměřenou na Rusky žijící v České republice, přeložili texty a vybrali dvě sady fotografií. Split test běžel celkem 7 dní a to i přes to, že vítězná kreativa byla znát již v prvních dnech testování. Uživatelky si sami vybraly, které fotografie je více oslovují.
Ženám ruské národnosti žijící v České republice se reklama A za pouhých 10 Kč denně zobrazila celkem 785 krát. Zasáhla 397 žen a 12 z nich na inzerát kliklo a přešly na webové stránky. A výsledná cena za proklik (CPC)? Klient za přivedení jedné potenciální zákazníce zaplatil v průměru 5,06 Kč.
Reklama B se ve stejné věkové kategorii zobrazila více ženám, než v prvním případě. Z celkových 905 zobrazení zasáhla 447 žen, ale na webové stránky se proklikly pouze čtyři. Výsledná cena za proklik tak byla v průměru 15,87 Kč, a to i za cenu vyšší četnosti reklamy. V případě spuštění kampaně v “ostré verzi” jsme již tedy s výběrem fotografií měli jasno.
Subjektivní pocit, že snímky zahrnuté do canvy B oživí kampaně a více klientky zaujmou, byl vyvrácen. Právě proto A/B testování existuje a mělo by se používat všude tam, kde to časové možnosti dovolí. Za minimální náklady získáte relevantní odpovědi na své otázky a ostré kampaně lepší výsledky. V blízké budoucnosti se navíc dočkáme možnosti A/B testování i pro organické příspěvky. Dovedete si tedy představit, jaké blahodárné účinky bude mít pro dosah a návštěvnost vítězný příspěvek podpořený propagací?
Měření pozic jednotlivých klíčových slov
Z trochu jiného soudku vám může připadat měření pozic jednotlivých klíčových slov. To vás bude zajímat v případě, že jste se rozhodli při propagaci vašeho produktu či služby zaměřit na organickou návštěvnost webových stránek.
Ani organická návštěvnost však není zadarmo. Draze za ní platíte svým časem investovaným do psaní článků na blog a magazíny, natáčení videí a podcastů, budování zpětných odkazů, získávání referencí či denní správu sociálních sítí. V dlouhodobém horizontu mají tyto postupy lepší výsledky, než jednorázové placené reklamy. Ty jsou vynikající na podporu podnikání na jeho rozjezdu i v průběhu sezóny.
Chcete, aby vaše stopa na internetu byla kvalitní? Zaměřte se zejména na kvalitní analýzu klíčových slov, jejich využívání a sledování toho, co vám tato činnost přináší. Připravte se však na to, že získání prvních příček u konkrétního slova zabere svůj čas a dá to práci. Ani Řím nepostavili za den.
Abyste se však brzy neztratili, doporučuji vést si deník s jednoduchými informacemi o tom, kdy jste publikovali jaký článek, jaká klíčová slova jste v něm použili apod. Díky tomu můžete sledovat nejen posun pozic dané fráze, ale také souvislosti. Navažte na úspěšné články a pište jim podobné. Nabídněte klientům obsah, který se jim líbí, ale pozor. Neusněte na vavřínech a testujte další formu, slova, fráze a možnosti prezentace. Takto například vypadá zápis v marketingovém deníku v Collabimu u našeho klienta Sportcentrum Delfín. Tato funkce je poměrně nová a dovedu si představit, že rychle nahradí zápisky v papírovém i elektronickém diáři či tabulkovém editoru.
Nastavení alertů v Google Analytics
Ať už spravujete marketing pouze pro jednu firmu nebo více projektům, musíte se věnovat různým činnostem a ne vždy je díky “pracovní slepotě” možné na denní / týdenní bázi hlídat všechny parametry úspěchu. Tím úspěchem myslím zejména konverze, ať už je to přečtený článek, objednávka nebo sjednaná schůzka.
Nejznámějším analytickým nástrojem jsou samozřejmě Google Analytics. Můžete do nich nahlížet denně a sledovat různé ukazatele, ale mnohem důležitější je práce na samotné propagaci a dovedení potenciálního zákazníka ke konverzi, než neustálé sledování analytik. Proto jistě uvítáte možnost nastavení notifikací.
Podle toho, jakou máte strategii a cíl si proto co nejdříve nastavte vlastní upozornění. Chcete mít více odeslaných kontaktních formulářů než loni? Přehled nad denní návštěvností nebo hodnotou prodaných produktů? Jejich nastavení je velice jednoduché, přitom dokáží ušetřit čas a někdy zachránit celé prodejní výsledky.
Ve svém účtu přejděte do Správce a zvolte možnost Vlastní upozornění. Nové upozornění přidáte přes výrazné červené tlačítko „+Nové upozornění“. Je to jednoduché, zabere to pár minut a budete mít nad svým projektem dokonalý přehled. Takto třeba vypadá v Google Analytics u klienta Sportcentrum Delfín.
Pomůžeme vám na internetu vydělávat. Kontaktujte nás.