Víte, proč píšeme blog a jaký je jediný smysl psaní blogu, na který jsme přišli? Aby Vám generoval byznys. Budování značky, zvyšování povědomí a další marketingová zaklínadla sice pěkně znějí, ale já jim nevěřím. Neumím je změřit a přisoudit jim hodnotu.
Webinář zdarma: Jak na sociální sítě, aby to mělo skutečně návratnost?
Právě za chvíli začíná náš webinář zdarma, ve kterém vám ukážu, proč 97 % podnikatelů dělá na Facebooku chyby, kvůli kterým prodělávají peníze a jak se těmto chybám vy vyhnete. Tak honem, ať vám to dnes neuteče!
U čeho to umím? Například u konverzí jako je odeslání poptávky nebo registrace do newsletteru. Teď Vám prozradím něco z našeho know-how, ale vem to čert. O know-how náš byznys zase tolik není. Stejně se to musí odpracovat. Chcete vědět, jak měřím smysluplnost našeho blogu?
1. Kolik by mě stálo získat stejné množství návštěvnosti přes PPC?
Když se podíváte na naše Google Analytics, zjistíte, že blog za rok přilákal 17 737 návštěvníků, kteří si prohlédli náš materiál. Prakticky všechny tyto návštěvy přišly organicky přes vyhledávání.
Pokud bychom tuto návštěvnost chtěli nějak nakoupit, třeba přes Facebook Ads, stálo by nás to zhruba 15 Kč za proklik.
Tímto způsobem se tedy můžeme dobrat k tomu, že 17 737 x 15 Kč = 266 055 Kč.
Ušetřili jsme tedy cca 260 tis. Kč ve srovnání s tím, že bychom si za rok chtěli podobnou návštěvnost koupit přes FB Ads.
2. Kolik by mě stálo získat stejné množství konverzí přes PPC?
Pokud máte přemýšlení správného hospodáře, právě teď namítáte, že je přece ptákovina platit za návštěvnost a kupovat si jen tak nějakých 18 000 lidí na blog. Čtení blogu Vám přece nic nepřináší. A přináší vůbec něco blog sám o sobě?
To, co je pro Vás důležité jsou konverze. Například registrace k newsletteru, odeslání poptávky, atd.
Pojďme tedy vzít jeden možný cíl/konverzi – stažení e-booku. Při konverzním poměru 6,77 % získáme měsíčně (toto není jediná konverze, kterou z blogu máme, celkový konverzní poměr blogu je přes 10 %) zhruba 82 registrovaných k newsletteru díky stažení e-booku.
Průměrné Facebookové reklamy stojí okolo 130 Kč za jednu registraci k newsletteru.
Takže to máme 82 konverzí x 12 měsíců x 130 Kč = 127 920 Kč úspory na PPC.
3. Kolik by mě stálo získat stejné množství objednávek přes PPC?
Znovu ale můžete namítat, že kdejaké konverze Vás nezajímají. Zajímá Vás počet objednávek. Pojďme tedy počítat ještě trochu více do hloubky.
Jednak nám přes blog občas chodí i přímé poptávky, byť minimum (cca 3 ročně ????), ale jsme v průběhu roku schopní sklidit značné množství poptávek od uživatelů, kteří si stahují e-book.
Zpravidla 3,5 % uživatelů, kteří si e-book stáhnou, nám během roku pošle poptávku.
Pokud bychom opět srovnávali, kolik nás podobnou poptávku může stát získat přes Google Ads, dostaneme se někam k 2 700 Kč u průměrné reklamy.
Takže 2 700 Kč x 3,5 % x 101 e-booků x 12 měsíců = 114 534 Kč, které bychom museli dát do Google Ads, abychom získali obdobné množství poptávek.
Jaké jsou náklady?
Uvažujme, že píšeme zhruba 60 článků ročně, kdy tvorba jednoho článku zabere průměrně 3 hodiny. Náklady jsou tedy 60 článků x 3 hodiny x 800 Kč (tolik bychom mohli získat, kdybychom raději pracovali pro naše zákazníky za hodinovou sazbu). Celkem 144 000 Kč v nákladech.
Jak vidíte, právě jsem spočítal, že se nám (souzeno jen touto optikou) v horizontu jednoho roku psát blog nevyplatí a lepší by bylo nakoupit PPCčka. V horizontu 2 let už snad ano (organická návštěvnost na těchto 60 článků bude proudit ještě dlouho poté, co jsou sepsány).
4 články jsou zodpovědné za 79,26 % konverzí
Nicméně pokud bychom byli (a my budeme, když už to víme) chytřejší, zjistili bychom při detailnějším výzkumu, že skoro všechny konverze přicházejí jen z pár článků, zatímco ostatní články vytváří jen takový šum.
Platí tu (umocněné) paretovo pravidlo. 5 % článků je zodpovědných za 80 % výsledků.
Všechny články navíc napsali dva lidé. Celková doba psaní těchto článků nepřesáhla 10 hodin.
Zde už se můžeme bavit o skvělé návratnosti, kdy 10 hodin práce je odpovědné za počet poptávek, které by stálo získat za cca 90 000 Kč v PPC systémech.
Když už publikujete, publikujte jen 5 % nejlepších článků
Samozřejmě si dělám legraci. Věta výše nedává smysl. Na co ale chci upozornit je, že volba tématu a tvorba opravdu hodnotného obsahu/článku se vyplatí, protože konverze plodí skutečně jen ten nejlepší obsah.
Skvělé články mají na našem blogu konverzní poměr skoro 20 %. Průměrné článku 1-2 % a pak jsou u nás stovky článků, které žádné konverze nikdy nepřinesly. Navíc špatné články zvyšují bounce-rate a tím i zhoršují SEO celého webu. Ale o tom třeba jindy.