Jste začínající online markeťák a lámete si hlavu nad tím, jak v roce 2018 získat pozornost zákazníků na internetu?
Marketingový mix vám pomohou okořenit stories, videa, mikro obsah nebo nativní reklama.
Spolu s dalšími trendy mají tu výhodu, že nejsou náročné na vyzkoušení, takže se do nich můžete pustit ještě dnes.
1. Instagram stories
„Buzzword roku 2018 budou stories.“
Tuhle větu pronesl Pavel Tekel na letošním Newsfeed Day. Ale co to ty stories vlastně jsou?
Stories jsou speciální formát obsahu, který se vyskytuje na Facebooku a Instagramu. Mnohem častěji bývá spojen právě s Instagramem. Obsah může být ve formě videa, sérií několika videí, nebo ve formátu fotky. Do stories lze přidávat text, smajlíky, nebo nejrůznější filtry.
Na stories je zajímavé, že jejich životnost (doba, po kterou je lze vidět) je 24 hodin. Po uplynutí této doby je uživatel neuvidí. Stories se díky své hravosti a exkluzivitě dostávají do středu pozornosti a nabízejí úžasný potenciál z hlediska reklamy a to především proto, že se na nich můžete opravdu vyřádit.
Zahraniční marketingové agentury se chlubí, že u stories zaznamenávají 2-3 krát větší angažovanost než u klasických příspěvků. A to je pádný důvod k tomu, abyste si nějaké ty stories vyzkoušeli na vlastní pěst.
Jak vytvoříte skvělé a nápadité stories?
Inspiraci hledejte třeba v tomto článku.
2. Nativní reklama
Všudypřítomná reklama na internetu si vybírá svou daň. Lidé se naučili rozpoznávat, kdy je nabízený příspěvek sponzorovaný a nevěnují mu patřičnou pozornost.
V tomto ohledu hovoříme o tzv. bannerové slepotě – strašáku a noční můře všech online markeťáků.
I na sociálních sítích jsou lidé vůči reklamě slepí. Pamatujte, že sociální sítě jsou mimo jiné založené na autenticitě a přirozenosti. Proto příliš okatou reklamou moc dobře nezapůsobíte
Jak bannerovou slepotu překonat?
Trik se skrývá v nativní neboli přirozené reklamě. Jejím cílem je splynout s okolím tak, aby uživatel na první pohled nepoznal, že se jedná o sponzorovaný příspěvek.
Jak by měla nativní reklama vypadat?
Do obrázku či fotky nevkládejte agresivní grafiku a s textem šetřete. Cílem je, aby kýžený výsledek vypadal jako příspěvek od přítele. Snažte se jej udělat co nejpřirozenější. Rozhodně se vyhněte klišé fotkám z fotobanky, které jsou vidět v každém rohu internetu. Raději si vytvořte vlastní fotky.
Další zajímavé informace o nativní reklamě najdete v této prezentaci.
3. Facebookové skupiny
Máte na Facebooku firemní (business) stránku? A jaké máte organické dosahy příspěvků? Že by nic moc?
Facebook si s omezováním organického (tj. neplaceného) dosahu nedá pokoj. Algoritmus, podle kterého Facebook určuje, co uživatelům zobrazí a co ne, preferuje zobrazování příspěvků přátel, pak placené příspěvky a až někde vzadu na konci fronty stojí příspěvky organické. A lepší už to nebude.
Jak nezmizet v propadlišti dějin?
Založte facebookovou skupinu, která bude fungovat jako prodloužená ruka vaší firemní stránky.
Dosah příspěvku zde není tak razantně omezen. Je pravděpodobnější, že uživatel ve svém feedu uvidí spíše příspěvky ze skupin než z firemních stránek.
V čem je facebooková skupina lepší na rozdíl od firemní stránky?
Skupiny mají tu výhodu, že jsou zaměřené na interakci mezi uživateli – každý, kdo je členem skupiny, může vkládat příspěvky. Uživatelé si tak mohou mezi sebou radit a vyměňovat zkušenosti, což se vám může hodit zejména ve chvíli, kdy nejste online a zákazníkům nemůžete odpovídat na messengeru.
Ve skupině můžete zveřejňovat různé novinky a zajímavosti z vašeho byznysu nebo tam vesele ládovat články z blogu (a ostatně veškerý obsah, který pracně vytváříte).
Skupiny jsou také výborným prostředkem, jak komunikovat se svými fanoušky a získávat zpětnou vazbu. Ptejte se jich, pomáhejte jim, zkrátka se o ně zajímejte. Vybudujete si tak se svými fanoušky vztah a podpoříte pozitivní vnímání vaší značky.
Jen si dávejte pozor, abyste příliš netlačili na pilu a neotravovali zákazníky sebechválou a agresivní reklamou. Zákazníkům ukažte, že jste tady pro ně a chcete jim pomoct.
4. Mikro obsah
Napíšete skvělý, ale poměrně obsáhlý článek na blog. Vy víte, že je plný zajímavých informací. Ale uživatelé to netuší a navíc jsou líní číst. Podle průzkumů jen necelých 20 procent uživatelů dočte článek do konce. To znamená, že ty nejlepší informace k většině čtenářů vůbec nedoputují.
Řešení je přímo nabíledni – svůj obsah rozdělte do několika částí.
Lidé obsah konzumují lépe, když jim jej naservírujete po kouskách jako jednohubky. Takovým útržkům se říká mikro obsah a svou krátkou formou se nejlépe hodí na sociální sítě.
Zkuste z článku vytáhnout nejzajímavější sdělení a pro každé takové sdělení vytvořte samostatný příspěvek. Lákejte na zajímavá data, unikátní informace nebo infografiky. Takto můžete jeden článek sdílet třeba pětkrát.
5. Video
Video se stává králem obsahu na internetu. A aby taky ne, když mu přednost před čtením textu dává 72 procent lidí.
Pomocí videa toho můžete sdělit mnohem více než v klasickém článku a navíc zábavnější formou.
Jaký obsah můžete pomocí videí předávat?
- Tutoriály, návody alá Jak na…
- Informace o značce a produktu
- Rozhovory (se zákazníky, zaměstnanci, zakladateli značky, výrobci, apod.)
- A další…
Pokud chcete například zákazníkům vysvětlit používání produktu, natočte tutoriál. Tak samo můžete do videa překlopit i článek z blogu. Stačí vzít několik obrázků z článku, přidat do nich titulky a to celé rozpohybovat jednoduchou animací pomocí šikovných aplikací, kterých na internetu najdete spoustu.
A na jaké trendy letos vsadíte vy?
Podělte se o vaše postřehy a tipy do komentářů.