Jak toto můžeme vědět, aniž by nám to někdo z Alza.cz práskl?
Webinář zdarma: Jak na sociální sítě, aby to mělo skutečně návratnost?
Právě za chvíli začíná náš webinář zdarma, ve kterém vám ukážu, proč 97 % podnikatelů dělá na Facebooku chyby, kvůli kterým prodělávají peníze a jak se těmto chybám vy vyhnete. Tak honem, ať vám to dnes neuteče!
My to vědět skutečně nemůžeme, ale jsou způsoby, jak to zjistit nepřímo. Pokud Vás nezajímá technické provedení měření konkurence a odhad jejich konverzních poměrů, nečtěte následující odstavec a rovnou přeskočte na výsledky. Nebo Vás možná bude zajímat více článek Jak zlepšit konverzní poměr Vašeho e-shopu.
Nástroj, který využíváme má k dispozici opt-in více než 1 milionu uživatelů po celém světě, kteří mu posílají data o svých online aktivitách. Prakticky to funguje jako „píplmítry“, které znáte z měření televizní sledovanosti.
Software tedy zaznamenává, co na webu uživatelé dělají a u dostatečně velkých webů (mezi které Alza.cz patří) jste schopni s určitou jistotou použít tento vzorek uživatelů jako orientační pro odhad metrik o používání webu jako jsou konverzní poměr, míra okamžitého opuštění a jiné.
Uvádím také, že bereme v potaz možnou odchylku způsobenou tímto specifickým způsobem měření. Nicméně data jsou to zajímavá. Posuďte sami.
Upozorňujeme, že jde o odhady za použití analytického nástroje třetí strany. Nehlásáme, že toto jsou skutečná čísla Alzy. Pouze, že to jsou naše odhady na základě použití profesionálního software, který je k tomuto účelu užíván.
Výsledky analytiky Alza.cz
Data jsme zkoumali přes Google Analytics a Excel. Vzorek, se kterým jsme pracovali, zahrnoval přes 15 500 návštěv, takže určitou statistickou významnost má.
Konverzní poměr Alzy je přes 13 %
Je to pěkné, ale méně, než jsme čekali (náš e-shop Plnátaška.cz dosahoval například konverzních poměrů také přes 10 %). Konverzní poměr přes 13 % jsme určili dle celkového počtu zobrazení poslední fáze košíku při dokončení objednávky (viz snímky z Analytics a Excelu níže). Vzhledem k tomu, že naše data mají mezery v nakupování zaregistrovaných uživatelů a nepočítají s multiplatformním přístupem, konverzní poměr bude nejspíše ještě vyšší.
Doba setrvání na webu přes 6 minut je také celkem slušný výsledek.
Churn-rate (opuštění) košíku Alza.cz je přes 40 %
Zhruba 40 % uživatelů, kteří si přidají zboží do košíku nákup ve sledovaném období nedokončilo. Toto číslo je celkem dobré, většinou sledujeme u e-shopů míru opuštění košíku okolo 50 %.
Zvlášť dobré číslo vykazuje Alza.cz u přechodu mezi druhým krokem objednávky a faktickým dokončením, které je pouhých 7 %. To znamená, že 93 % uživatelů, kteří dojdou v Alze k druhému kroku objednávky tuto objednávku dokončí. To jsou úžasná čísla a Alza zde odvádí opravdu skvělou práci. Je vidět, že se jim z nákupního procesu podařilo odstranit maximum „tření“.
Většina návštěvnosti jde přes brand, 40 % direct, cca 30 % organická návštěvnost, cca 15-20 % PPC.
Zhruba 40 % návštěvnosti přes organic připisuji i krátké době, kdy jsme Analytics sledovali. Vzhledem k tomu, že jsme měli malou historii, dá se předpokládat, že by GA připsal directu méně, protože by při opakovaných návštěvách přiřadil last-click od directu jinému kanálu. (pokud Vás zajímá více o tom, jak funguje atribuce návštěvnosti v Google Analytics, podívejte se zde: https://support.google.com/analytics/answer/1665189?hl=cs )
Míra okamžitého opuštění 27 % je super
Avinash Kaushnik říká, že pokud máte na webu bounce-rate pod 35 %, jste dobří, Alza.cz je pak tedy z tohoto pohledu skvělá.
Lidé, kteří na její web přicházejí, ihned utíkají výjimečně. Větší bounce rate (přes 50 %) vidíme pouze u návštěvnosti z Facebooku, ale to je celkem standardní a podobné nárůsty míry opuštění z Facebook postů pozorujeme i u našich projektů.
Co mě zarazilo je, že vidíme menší procentuální návštěvnost webu z e-mailingu (cca 2 %), ale spíše toto připisuji technologii měření, která není schopna větší část tohoto kanálu zachytit. Zajímáte se o e-mailing? Přečtěte si také případně článek o tom, jak zlepšit tržby díky e-mail marketingu.
Stejně tak i u organické návštěvnosti ze Seznam.cz (jen 2 %), protože předpokládáme, že uživatelé, které analytický nástroj využívá jako people-metery statisticky používají vyhledávač Seznam méně, než je skutečný průměr v České republice, tak i na Alza.cz. Proto si k číslu u Seznamu připočtěte raději několik jednotek procent.
Chcete se dozvědět více o tom, jak tato data získáváme a chcete si proklepnout Vaši konkurenci? Napište nám.