Jak toto můžeme vědět, aniž by nám to někdo z Alza.cz práskl?
My to vědět skutečně nemůžeme, ale jsou způsoby, jak to zjistit nepřímo. Pokud Vás nezajímá technické provedení měření konkurence a odhad jejich konverzních poměrů, nečtěte následující odstavec a rovnou přeskočte na výsledky. Nebo Vás možná bude zajímat více článek Jak zlepšit konverzní poměr Vašeho e-shopu.
Nástroj, který využíváme má k dispozici opt-in více než 1 milionu uživatelů po celém světě, kteří mu posílají data o svých online aktivitách. Prakticky to funguje jako „píplmítry“, které znáte z měření televizní sledovanosti.
Software tedy zaznamenává, co na webu uživatelé dělají a u dostatečně velkých webů (mezi které Alza.cz patří) jste schopni s určitou jistotou použít tento vzorek uživatelů jako orientační pro odhad metrik o používání webu jako jsou konverzní poměr, míra okamžitého opuštění a jiné.
Uvádím také, že bereme v potaz možnou odchylku způsobenou tímto specifickým způsobem měření. Nicméně data jsou to zajímavá. Posuďte sami.
Upozorňujeme, že jde o odhady za použití analytického nástroje třetí strany. Nehlásáme, že toto jsou skutečná čísla Alzy. Pouze, že to jsou naše odhady na základě použití profesionálního software, který je k tomuto účelu užíván.
Výsledky analytiky Alza.cz
Data jsme zkoumali přes Google Analytics a Excel. Vzorek, se kterým jsme pracovali, zahrnoval přes 15 500 návštěv, takže určitou statistickou významnost má.
Konverzní poměr Alzy je přes 13 %
Je to pěkné, ale méně, než jsme čekali (náš e-shop Plnátaška.cz dosahoval například konverzních poměrů také přes 10 %). Konverzní poměr přes 13 % jsme určili dle celkového počtu zobrazení poslední fáze košíku při dokončení objednávky (viz snímky z Analytics a Excelu níže). Vzhledem k tomu, že naše data mají mezery v nakupování zaregistrovaných uživatelů a nepočítají s multiplatformním přístupem, konverzní poměr bude nejspíše ještě vyšší.
Doba setrvání na webu přes 6 minut je také celkem slušný výsledek.
Churn-rate (opuštění) košíku Alza.cz je přes 40 %
Zhruba 40 % uživatelů, kteří si přidají zboží do košíku nákup ve sledovaném období nedokončilo. Toto číslo je celkem dobré, většinou sledujeme u e-shopů míru opuštění košíku okolo 50 %.
Zvlášť dobré číslo vykazuje Alza.cz u přechodu mezi druhým krokem objednávky a faktickým dokončením, které je pouhých 7 %. To znamená, že 93 % uživatelů, kteří dojdou v Alze k druhému kroku objednávky tuto objednávku dokončí. To jsou úžasná čísla a Alza zde odvádí opravdu skvělou práci. Je vidět, že se jim z nákupního procesu podařilo odstranit maximum „tření“.
Většina návštěvnosti jde přes brand, 40 % direct, cca 30 % organická návštěvnost, cca 15-20 % PPC.
Zhruba 40 % návštěvnosti přes organic připisuji i krátké době, kdy jsme Analytics sledovali. Vzhledem k tomu, že jsme měli malou historii, dá se předpokládat, že by GA připsal directu méně, protože by při opakovaných návštěvách přiřadil last-click od directu jinému kanálu. (pokud Vás zajímá více o tom, jak funguje atribuce návštěvnosti v Google Analytics, podívejte se zde: https://support.google.com/analytics/answer/1665189?hl=cs )
Míra okamžitého opuštění 27 % je super
Avinash Kaushnik říká, že pokud máte na webu bounce-rate pod 35 %, jste dobří, Alza.cz je pak tedy z tohoto pohledu skvělá.
Lidé, kteří na její web přicházejí, ihned utíkají výjimečně. Větší bounce rate (přes 50 %) vidíme pouze u návštěvnosti z Facebooku, ale to je celkem standardní a podobné nárůsty míry opuštění z Facebook postů pozorujeme i u našich projektů.
Co mě zarazilo je, že vidíme menší procentuální návštěvnost webu z e-mailingu (cca 2 %), ale spíše toto připisuji technologii měření, která není schopna větší část tohoto kanálu zachytit. Zajímáte se o e-mailing? Přečtěte si také případně článek o tom, jak zlepšit tržby díky e-mail marketingu.
Stejně tak i u organické návštěvnosti ze Seznam.cz (jen 2 %), protože předpokládáme, že uživatelé, které analytický nástroj využívá jako people-metery statisticky používají vyhledávač Seznam méně, než je skutečný průměr v České republice, tak i na Alza.cz. Proto si k číslu u Seznamu připočtěte raději několik jednotek procent.
Chcete se dozvědět více o tom, jak tato data získáváme a chcete si proklepnout Vaši konkurenci? Napište nám.