Cambridge Analytica – málokteré téma související s internetovým marketingem si vydobylo takovou pozornost, jako právě tato kauza. Nastal informační vodopád, ve kterém se možná ztratilo jádro problému. Kde to vše začalo?
Webinář zdarma: Jak na sociální sítě, aby to mělo skutečně návratnost?
Právě za chvíli začíná náš webinář zdarma, ve kterém vám ukážu, proč 97 % podnikatelů dělá na Facebooku chyby, kvůli kterým prodělávají peníze a jak se těmto chybám vy vyhnete. Tak honem, ať vám to dnes neuteče!
Alexander Nix, dnes už suspendovaný generální ředitel společnosti Cambridge Analytica, se 3. března 2017 na konferenci Online Marketing Rockstars v Hamburgu chlubí, že jeho společnost dokázala vyhrát prezidentské volby Donaldu Trumpovi.
„Za pomoci dat jsme identifikovali velké množství voličů, které jsme mohli přesvědčit. Mohli jsme je ovlivnit, aby volili pro Donalda Trumpa,“ řekl Nix.
Klíčový je začátek tohoto citátu. Za pomoci dat… jakých dat? Jak k nim Cambridge Analytica přišla a jak z nich poznala, kdo se nechá ovlivnit? Společnost nejdříve oslovila psychologa Alexandera Kogana, aby pro ni vypracoval osobnostní test o sto otázkách.
Ukaž mi svůj Facebook a já ti řeknu, jakým jsi člověkem
Ten vyplnilo přibližně 270 000 Američanů. Každý z nich za vyplnění dostal 5 dolarů. Tady je zatím vše naprosto v pořádku. Pokud chtěl ale někdo postoupit k vyplnění testu, musel se přihlásit přes Facebook a dát Koganovi, potažmo Cambridge Analytica přístup k dalším informacím o sobě – bydliště, věk, a také lajky.
K čemu takové informace jsou? Podle výzkumu psychologů Kosinskiho, Stillwella a Graepela (všichni University of Cambridge) z roku 2013 lze už podle několika málo na první pohled nesouvisejících lajků vcelku přesně rozpoznat, zda jste muž či žena, jaké jste rasy, jakému bohu se klaníte a také, pro koho budete volit.
Pokud k lajkům přidáme ještě další veřejné informace na Facebookovém profilu a osobnostní test, máme rázem vcelku přesný psychometrický model každého účastníka – 270 000 Američanů dalo Koganovi přístup ke všemu, dokonce i k tomu, co o sobě sami nevěděli. To ale není všechno.
Díky tomu, že účastníci testu dali Koganovi přístup ke svému Facebooku, získala Cambridge Analytica také informace o všech přátelích každého z účastníků. Celkem 87 milionů sice neucelených, ale přesto použitelných profilů – to je více než čtvrtina amerických voličů. Síla co? A to ještě můžeme připočíst další průzkumy, které společnost provedla na území Spojených států.
Férové volby
Alexander Nix na konferenci v Hamburgu také řekl „Myslíme, že je naší povinností poskytnout kandidátovi ty nejlepší služby. Je to jediná cesta k férovým volbám…“
Nix ale mluví o férovém způsobu boje jinak na konferencích a jinak před případnými klienty, což se ukázalo v reportáži Data, Democracy and Dirty Tricks britské televize Channel 4, která vyslala na jednání s Cambridge Analytica figuranta, který měl předstírat, že má zájem ovlivnit volby na Srí Lance.
Ukázalo se, že společnost se nestydí pracovat se skrytými obavami voličů, že pro ni není důležité to, jak pravdivé jsou informace, kterými voliče zásobuje – důležitější je přeci, že tomu ti lidé věří. Konferenční hvězda Nix dokonce mluví o tom, že pošlou protikandidátovi domů prostitutky. Zvláště pěkné jsou prý Ukrajinky, se kterými mají mnoho zkušeností – a tady nemyslíme zkušenosti osobní.
Cambridge Analytica ale nestojí jen za volbami v USA, svůj podíl má i na volbách o Brexitu , působila i v Keni, Nigérii, Indii, Argentině a světe div se, svou stopu prý zanechala i v České republice. To potvrdil bývalý zaměstnanec Cambridge Analytica Christopher Wylie v rámci slyšení před komisí pro kulturu a média dolní komory britského parlamentu.
Jaké aktivity přesně společnost v Česku prováděla, ale nevěděl, protože jich prý nebyl účasten. Spekulace ale míří k ruské firmě Lukoil, která měla s Cambridge Analytica prokazatelně vazby. Jednatelem její české odnože (Lukoil Aviation Czech) byl Martin Nejedlý, který má čestné místo po boku prezidenta Zemana. Vyšetřování ale stále není u konce a dosud nevíme, kam přesně povede.
A dál…
Pro firmu Cambridge Analytica měla kauza fatální následky. Velice rychle začala přicházet o klienty a začátkem května požádala o zahájení insolventního řízení. Ke stejnému kroku přistoupila i její mateřská společnost SCL Group. Cambridge Analytica se obrátila na newyorský soud, který požádala o ochranu před věřiteli. Vinu za současný stav podle ní nesou média a jejich „nespravedlivě negativní zpravodajství.“
Alexander Nix potápějící se společnost opustil ještě před jejím koncem a v březnu 2018 se stal jedním z ředitelů společnosti Emerdata, kam po skandálu přestoupilo více vysoce postavených osob z Cambridge Analytica. Zajímavou součástí Emerdata je také čínský magnát Johnson Ko, který je mimo jiné napojený na světové žoldácké organizace.
Ani pro Facebook nepřinesla kauza nic dobrého. Mark Zuckenbeg prošel několika nepříjemnými výslechy, ve kterých se omlouval za pochybení a slíbil nápravu, tedy zavedení takových opatření, která zabrání dalšímu zneužití dat.