INIZIO blog

Český „Amazon“, který pozvolna dohání české internetové giganty

Český “Amazon”, který pozvolna dohání české internetové giganty. I tak by se dal popsat Memark (https://www.memark.cz/). Internetové tržiště, které nabízí příležitost majitelům e-shopů a drobným prodejcům prodávat své zboží pod svou značkou za nízkou provizi. Takový český Amazon, kam může kterýkoliv podnikatel přijít vystavit své zboží. Mělo to jedinou vadu. Na platformě, kde se nic neprodává, se nic nenakupuje. A kde se nic nenakupuje, tam logicky nechce nikdo prodávat. A tak klient oslovil nás.

Jak to vlastně funguje?

Zboží jde vystavit na Memarku ať už napojením na svůj e-shop nebo ho jednoduše přidat ručně. Výhodou je, že konečný zákazník ušetří čas, protože nebude muset nakupovat na 10 e-shopech, ale vše pořídí na jednom.

O zákaznickou podporu, administrativu, programování, propagaci, platební brány a další náležitosti, se stará Memark, což zase ušetří spoustu vrásek prodejcům. Přesně takto funguje léty prověřený koncept, se kterým Amazon ovládl západní trhy. Tak proč by to nemělo fungovat u nás?

S touto ideou k nám klient přišel v momentě, kdy se dokončoval první funkční koncept jeho webu. Směr vývoje webu jsme mu pomohli poupravit cestou k lepším konverzním poměrům a snazší obslužnosti ze strany zákazníků. V tomto ohledu nás, a hlavně programátory Memarku, čeká ještě hodně práce. Mezitím náš hlavní úkol byl shánět prodejce, kteří by jako první začali na neznámé české marketplace platformě prodávat.

 

Jak sehnat prodejce?

Několik menších pokusů o propagaci již klient učinil před námi, ale bez většího efektu. Pro zajímavost, chcete vidět, jaký efekt má reklama v rádiu, kterou Vám také pravděpodobně už někdo nabízel?

 

Reklama v rádiu – graf efektu z Google Analytics

Na 4 dny se zvedla návštěvnost stránek nevídaným způsobem. Je ale fér napsat, že ten kopeček návštěvnosti tvoří pouze 47 lidí. Pro úplně nové (a navíc relativně složité) služby, není reklama v rádiu to, co by Vám jakkoliv pomohlo rozběhnout podnikání. Efekt na konverze byl navíc samozřejmě nulový. Shánět prodejce jsme začali na Facebooku i na Google a Seznamu.

Reklama na Google

Pro reklamu ve vyhledávacích sítích jsme zvolili 2 reklamní úhly. První cílí na prodejce, kteří teprve chtějí založit svůj e-shop. Kdo to kdy již absolvoval, jistě nám dá za pravdu, že je to spousta práce, starostí, čekání a zařizování. Lidé by se tomu díky Memarku mohli snadno vyhnout. Prostě by ráno přidali zboží na Memark a odpoledne už prodávali. Žádné zařizování, žádná právničina, žádná administrativa, žádné programování.

Pomocí nástroje Collabim jsme tedy identifikovali desítky nejrelevantnějších slov, které tito lidé vyhledávají. I když nám takto postavené reklamy spoustu rádoby odborníků vyčítalo, fungovaly velmi dobře. Sehnat nového prodejce pro neznámý marketplace stálo v průměru méně než 600 Kč. Hodnota jednoho obchodního partnera v čase je ovšem mnohonásobně vyšší.

Stejný postup jsme zvolili i pro druhý úhel. Tentokrát pro podnikatele, kteří už e-shop mají, ale trápí se s ním. Vyhledávací slova byla plná různých chybových hlášek, se kterými se mohli majitelé e-shopů setkat. Slova jako error 404, error 500, konkrétní chyby WordPressu, Prestashopu a dalších. Když pak tyto chybové hlášky nešťastní provozovatelé e-shopů zadali do Google, zasáhla je naše reklama. I tyto reklamy fungovaly a stále fungují velmi slušně. Cena za registraci nového prodejce je pod 500 Kč, nicméně svou specifickou povahou generují konverzí méně. Primitivní? Možná. Funkční? Rozhodně.

Reklama na Facebooku

Suverénně nejlepším místem na hledání prodejců se ale stal Facebook. Zde jsme testovali různé varianty přistávacích stránek na takovém předchůdci našeho nástroje Konverzky.cz (https://start.konverzky.cz/), které jsou k tomu nyní už perfektně uzpůsobené a přistávací stránky si na nich naklikáte za pár minut. I s jejich starou verzí jsme sestavili stránku s pěkným konverzním poměrem kolem 11 % a registrací v ceně mnohdy i pod 100 Kč. To znamená, že zhruba každý 9. návštěvník stránky rovnou vyplnil registrační formulářNa nové, naprosto neznámé marketplace.

Jelikož B2B registrací touto cestou přicházely stovky, začali jsme řešit, jak ještě více automatizovat registrační proces. Předchůdce Konverzek nemohl být napojen na vnitropodnikový systém Memarku a nakonec jsme byli nuceni obětovat konverzní poměr výměnou za rychlejší odbavení prodejců. Přistávací stránku jsme již nespravovali samostatně a ve stejném duchu jsme ji předělali přímo na webu Memarku (https://www.memark.cz/podnikejte-na-internetu-bez-starosti).

Nejdůležitější část přistávací stránky vypadá takto. Jeden z mnoha otestovaných nadpisů, otestovaný obrázek, výzva k akci a pár argumentů. V dalších částech stránky byste našli reference, výpočty, argumenty a další texty sloužící k ohřátí potenciálních prodejců.

 

Mezi nejúspěšnější reklamy vedené z Facebooku na web nakonec patřila tato:

Po dalším testování přistávací stránky se začali registrovat i prodejci, na které původně reklama na B2B publikum necílila a zasáhla je reklama na konkrétní zboží vystavené a prodávané na Memarku. Tím se nám konverze na registraci prodejců ještě zlevnily. Navíc tým Memarku aktivně oslovoval potenciální prodejce i svou vlastní cestou, e-maily a telefonem. S takovouto podporou se výsledek dostavil velmi rychle.

S testováním přistávací stránky pro potenciální prodejce pokračujeme i nadále, ale jelikož není na Konverzkách, musíme si trochu nešikovně vystačit s kódováním stránky přes nástroj Google Optimize. Výsledky jedné z desítek kampaní na Facebooku pak vypadaly takto:

Memark se nyní pohybuje na číslech okolo 780 prodejců (podnikatelů), což je v ČR velmi slušné číslo. České internetové společnosti, které do svého provozu a reklamy sypají dlouhé roky doslova miliardy korun, nám utíkají už pouze o řád. Což je, vzhledem k tomu, že my do této propagace investovali necelých 200 000 Kč, velmi dobrá zpráva. Na Memarku navíc neskrytě vystupují pod svou značkou, nikoliv jako „Partnerský e-shop“.

Ještě lepší zpráva je počet produktů, který se na Memarku nabízí! Už je to skoro půl milionu aktivních položek, což znamená, že mezi novými prodejci jsou i velmi velké ryby. Zároveň jsou tam ale i menší čeští výrobci, kteří by se jinde neuchytili.

Nabírat nové prodejce se nám daří stabilně:

A to i přes to, že jsme se nyní mnohem více zaměřili na druhý logický krok, kterým je zvyšování prodejů a odbytu zboží, které se na Memarku nabízí. O tom ale až příště 🙂

A co o naší spolupráci říkají? Pokud máte i Vy zájem o smysluplnou spolupráci, dejte nám vědět.


Chci také pomoci uspět