INIZIO blog

Jak využít facebookové skupiny pro váš marketing

Když někdo zmíní Facebook ve spojením s marketingem, vsaďte se, že zazní toto:

„Organický dosah tu klesá a chcete-li na této sociální síti uspět, musíte platit.“

Blbost.

Ano, organický dosah facebookových stránek klesá. Ano, i s menší investicí do facebookové reklamy oslovíte široké publikum. Nicméně existuje podceňovaná oblast, kterou málokdo dovede plně vytěžit a v začátcích může hodně pomoci.

Facebookové skupiny. S jejich pomocí dlouhodobě získáváte zájem tam, kde jiní za pozornost draze platí. Jen to není hned a chce to správný přístup.

Jak na to?

1) Založte si vlastní facebookovou skupinu

Víte o početnějším zájmovém okruhu lidí, kteří tvoří vaši cílovku a nemají vlastní skupinu na Facebooku?

Založte ji!

Vybíráte ze 3 možností:

Každou využijete k jiným účelům:

Otevřená facebooková skupina

Obsah, členy i příspěvky vidí i uživatelé, kteří nejsou součástí. Kdokoliv z vás je bez problému najde přes vyhledávač. Nejčastěji tento typ skupiny sdružuje lidi s hodně obecnými zájmy, které se těší velké oblibě. Určitý sport, fanoušci seriálu či nějakého koníčku.

Uzavřená facebooková skupina

Tato varianta nabízí větší míru soukromí. Jakožto běžný uživatel vidím, kteří lidé tvoří uzavřenou skupinu. Už si ale nepřečtu její obsah. K tomu potřebuji, aby správce skupiny přijal moji žádost o členství. I v tomto případě můžete skupinu dohledat přes vyhledávač. Nejčastěji tuto variantu využijete, když spravujete uzavřenější komunitu. Například kolegové z práce, členové střední/vysoké školy atd.

Tajná facebooková skupina

Chcete-li se stát součástí tajné skupiny, potřebujete pozvání od správce. Obyčejní uživatelé ji totiž nedohledají ve vyhledávači, nepřečtou si obsah a ani neví, kdo je členem. Osobně s ní mám zkušenost hlavně jako s místem pro sdílení know-how mezi členy kurzu nebo se spolužáky z oboru na vysoké škole.

Založení skupiny zvládnete bez problémů. Stačí si v levém panelu dole najít v sekci Prozkoumat možnost Skupiny.

Následně vpravo nahoře kliknete na zelené tlačítko Vytvořit skupinu a je to.

Jako zakladatel skupiny máte výhodu, že můžete cokoliv předsadit a vaše příspěvky se budou členům zobrazovat prioritněji.

Následující tipy využijete jako zakladatel i řadový člen skupiny:

2) Sdílejte novou událost, články, videa

Lidé ocení nové informace, když se týkají jejich zájmu. Vy si naopak budujete důvěryhodnost. Když budete něco zajímavého publikovat dostatečně dlouho, členové skupiny si vás po čase zapamatují.

To platí v dobrém i ve zlém. Při bezmyšlenkovitém spamování laciné sebepropagace nepočítejte s pozitivní reakcí. Na to lidé moc neslyší. Já to nejraději dělám tak, že většinu času sdílím něco z jiných zdrojů a jen občas něco vlastního. Funguje to.

Jednou jsem oslovoval e-mailem ředitelku marketingového oddělení u známé tuzemské firmy. Překvapivě mi odpověděla. Důvod? Často si všimla mojí aktivity v oborových skupinách.

3) Rozvíjejte diskuzi

Pokud se ve skupině objeví zajímavý příspěvek, nešetřete s komentáři. Zvlášť v situaci, kdy reakce nějakého uživatele získala hodně jiných reakcí a lajků. Taková diskuze pravděpodobně upoutá hodně pozornosti a byla by škoda o to přijít.

To ale neznamená bezmyšlenkovité plky o ničem. Pište k věci a s cílem rozvinout myšlenku původního příspěvku. Občas pozitivně, občas smysluplnou kritickou poznámkou.

Ono to možná zní stupidně, ale příliš často zažívám situaci, kdy někdo pod diskuzi začne masivně sdílet odkazy sám na sebe, aniž by z toho uživatelé cokoliv měli. Dost často to dotyčný pěkně schytá a jeho pověst jde do háje.

4) Ptejte se

Jestli něčím často rozjedete diskuzi, pak otevřenými dotazy, které rezonují se zájmem členů skupiny.

Nehledejte v tom jen marketingovou aktivitu a myslete účelně. Když něco nevím, tak se prostě slušně zeptám v místech, kde mi to dává smysl. Specialisté v oboru se rádi podělí o své zkušenosti. Většinou v pohodě odpoví, pokud se neptáte na úplnou kravinu nebo na něco, co by jinak řešili jen přes placenou konzultaci.

Nedávno se třeba jeden podnikatel ptal na největší průšvihy v podnikání. Neumíte si představit tu lavinu reakcí…

5) Pobavte

Kdo tvrdí, že vše musíte držet v mezích vážnosti? Naopak.

Lidé chodí na sociální sítě hlavně kvůli zábavě. Pobavte je a získáte si pozornost. Když ji máte, líp s tím dovedete výhledově pracovat.

Já třeba občas v oborových skupinách sdílím vtipné momentky, které souvisejí s nějakým textařským výtvorem. Tato fotka mi třeba přinesla v jedné uzavřené copywriterské skupině přes 200 lajků a mraky komentářů.

Jakým facebookovým skupinám věnovat pozornost?

Výběr dost závisí na vašem odvětví a záměru. Zde jsem vybral některé obecnější, které jako podnikatelé většinou oceníte.

Provozovatelé e-shopů – výměna zkušeností

Pokud patříte k e-shopařům, tohle by pro vás měl být základ. Členové se často ptají na řadu dotazů, které souvisejí s elektronickými obchody.

Jen si dejte pozor na pravidla. Zrovna v této skupině je přísně hlídají.

Podnikatelé a živnostníci – výměna zkušeností

Ne všechno podnikání se točí okolo online světa. V této skupině si přijdete na své jako majitel firmy i živnostník. Bez ohledu na obor, ve kterém podnikáte.

Staráme se o marketing a sociálno

Pokud chcete získat základní přehled o světě marketingu, tato skupina se pro vás určitě hodí. Čas od času tady koluje řada témat, které v rámci našeho oboru řešíme.

Účetnictví a daně – nabídka a poptávka služeb

Nevyznáte se sami v daňových úlevách a povinnostech? Tady máte možnost najít lidi, kteří to vyřeší za vás.

Masterminder CZ/SK

Co trocha sebevzdělávání? Tato skupina sdružuje lidi se zájmem o mastermind skupiny. Najdete si skupinu lidí a společně v pravidelných intervalech řešíte vzájemné problémy ve vašem oboru. Vše probíhá buď přes Skype nebo živě.

Zajímají vás další možnosti, jak pracovat se sociálními sítěmi? Napište nám. Obratem se vám ozveme