Před pár dny jsme provedli testování mailu. Použili jsme na něj celkem 3 publika a zaslali jsme ho více než 24,000 uživatelů. Výsledná čísla tedy mají statistickou hodnotu.
Zhruba 4000 mailů jsme ztratili testováním různých předmětů mailu, jako to ostatně děláme u větších rozesílek vždy. To, že na míru otevření mailů (a jejich CTR – následnou proklikovost) má největší vliv předmět, je zřejmé, takže tím se nezdržujme.
Co mě překvapilo, je skutečnost, jaký měla na proklikovost vliv délka mailu. A to je i důvod, proč tenhle článek vznikl.
Tenhle mail prodával
Jen pro pořádek – nešlo o mail, který odkazuje na blog, článek nebo nějaké video. Proklik tudíž nevedl na žádný hodnotný obsah.
Šlo o čistě prodejní mail, a jediný odkaz, který obsahoval, vedl na tzv. sales-page. Tedy na stránku, kde uživatel musí vytáhnout platební kartu a zaplatit.
Proto míra otevření mailu nedosahovala desítek procent.
A uživatelé platili. Mail vydělal přes 50.000 Kč čistého zisku.
Více práce = méně peněz
Napsat e-mail mi trvalo zhruba hodinu. Dal jsem si s ním dost práce a chtěl jsem, aby byl zajímavý a dostatečně vysvětlil téma.
Když jsem si jej následně vytiskl, nevešel se ani na 2 papíry formátu A4.
Čistě pro zajímavost jsem chtěl zjistit, jaký výkon by měli odfláknutější maily.
Tak jsem prostě udělal další 2 varianty, kde jsem bez většího přemýšlení odstranil pár řádek textu.
Spíš pro pobavení, než že bych od toho očekával něco zásadního.
V první testované variantě (úplně první varianta byla kontrolní, nikoliv testovací) jsem odstranil zhruba půlku textu.
V druhé testované variantě jsem odstranil skoro vše. Napsání výsledného mailu by mi zabralo cca 3 minuty a mail samotný byl natolik zkrácený, že už ani moc nedával smysl.
Teda, kromě toho obchodního. Vydělal totiž nejvíc peněz!
Proč jsou krátké e-maily lepší
Když jsem se nad výsledkem experimentu zamýšlel, je to logické.
Hlavním cílem e-mailu (stejně jako jakékoliv jiné reklamy na internetu), je, aby se správní lidé proklikli na stránku.
Jedině na stránce totiž se zákazníky můžete dělat byznys.
V e-mailovém seznamu máte většinou jen tzv. horkou a teplou návštěvnost, takže „správní“ lidé jsou prakticky všichni. Vaším cílem je tedy maximalizovat proklikovost (CTR – click through rate).
Lepší proklikovosti jsme měli ráno
Když se vítězná varianta e-mailu odesílala automaticky, CTR opět trochu klesla. Přičítám to jinému efektu. Pozoroval jsem ho i u jiných experimentů, které jsem v minulosti dělal.
CTR bývají ráno vyšší než odpoledne. Lidé nejsou tolik unavení, mají silnější vůli a spíše kliknou na odkaz, kde očekávají, že budou muset více číst.
Proto doporučuji posílat (nebo alespoň vyzkoušet) prodejní e-maily raději v 8:00 nebo v 9:00 než ve 13:00. V žádném případě pak neposílejte maily v 11:00, tedy před obědem. Hladoví lidé na vaše „spamy“ neklikají.
Shrnutí: kratší vyhrává
Pro představu, takto vypadal prodejní proklik z mého e-mailu.
Vedl na naši INIZIO Akademii, kde se i Vy můžete naučit, jak dělat ziskový internetový marketing. Nejen ten e-mailový, ale i Facebook, Youtube, SEO … je tam toho spousta.
Ne vždy se tedy vyplácí dávat si s vašimi texty více práce. Alespoň v tomto případě to bylo kontraproduktivní.
Takže pokud jste dočetli až na konec tohoto článku, gratuluji, zkuste ještě kliknout SEM, pokud nejste zrovna hladoví a bez vůle, protože jste ještě neobědvali.