Pro firmy je stále složitější najít schopné zaměstnance. Jedním z kanálů, které ve světě HR zažívají boom je právě Facebook. Podívejme se, jak vám právě tato sociální síť může s náborem pomoci.
Webinář zdarma: Jak na sociální sítě, aby to mělo skutečně návratnost?
Právě za chvíli začíná náš webinář zdarma, ve kterém vám ukážu, proč 97 % podnikatelů dělá na Facebooku chyby, kvůli kterým prodělávají peníze a jak se těmto chybám vy vyhnete. Tak honem, ať vám to dnes neuteče!
Podle Českého statistického úřadu je aktuálně nezaměstnanost v České republice 3,1 %. V některých krajích se pohybuje okolo 2 % a například v okrese Jindřichův Hradec je pouhých 1,18 %. Volných pracovních míst je aktuálně více než lidí bez práce. Pro firmy hledající zaměstnance tak nastává problém. Jak najít schopné lidi?
Jak najít kvalitní zaměstnance?
Samozřejmě možností je mnoho. Jen mizivé procento společností se dnes již spokojí s prostým inzerátem na nástěnce Úřadu práce, případně prostorem v novinách 4×3 centimetru. Lidé hledající práci, začínají na internetu, a tak se tam logicky přesouvají také jejich potenciální zaměstnavatelé.
Pravděpodobně každý, kdo na internetu hledá práci, jako první navštíví pracovních portály jako Jobs.cz nebo Práce.cz. Mít inzerát na těchto místech je velmi dobré, ale má to i své nevýhody.
Inzerát na pracovním portále samozřejmě stojí nějaké peníze a ne zrovna málo. Základní inzerát na jednom z portálů vás vyjde na necelých 6 tisíc na měsíc. A to inzerujete jen jednu pracovní pozici. Často se tak stává, že firmy vyvěsí pouze jeden inzerát a žadatele o práci až následně při osobním pohovoru informují, že ho vlastně zařadili do osudí na jinou pozici. To nepůsobí zrovna nejlépe.
Sociální sítě a hledání zaměstnanců
Při spojení termínu kariéra – sociální síť se asi každému jako první vybaví LinkedIn. Ano samozřejmě i na něm lze hledat zaměstnance, ale má jednu nevýhodu. Není na něm (alespoň v českém prostředí) dostatek lidí. Případně mají neaktualizované profily. Nábor tak nemá příliš cenu dělat formou nějakého propagovaného příspěvku.
Na LinkedIn spíše nábor probíhá tak, že si HR specialisté dopředu vytipovávají určité lidi, které posléze oslovují s nabídkou a i se je třeba snaží odtáhnout od jejich současného zaměstnavatele.
Je zde ovšem jiná sociální síť, která nabízí dostatek uživatelů a stále se rozvíjí. Tou je samozřejmě Facebook – jedněmi zatracovaný, jinými milovaný. Jen v ČR ho používá 5,2 milionu uživatelů a s velikostí publika si tady tak hlavu lámat nemusíme.
Navíc i sám Facebook dal najevo ambici stát se zprostředkovatelem pracovních příležitostí, když spustil funkci Pracovní nabídky na Facebooku. To však není jediný nástroj, kterým se dají na Facebooku oslovovat budoucí zaměstnanci.
Pracovní nabídky na Facebooku
Jde o vcelku novou funkci, která zatím nemusí být na českém Facebooku dostupná všem. Nicméně, pokud ji aktuálně nenajdete, nezoufejte. Facebook ji brzy zpřístupní plošně. Pojďme se podívat, jak pracovní nabídku zveřejnit. Způsobů je více, ale my si ukážeme ten nejjednodušší.
Přejděte na facebookovou stránku vaší firmy a tam, kde běžně přidáváte příspěvky, uvidíte vpravo v rohu volbu “práce”. Klikněte na ni.
Dostanete se k jednoduchému formuláři, který vyplníte a jednoduše pracovní nabídku zveřejníte. Velmi doporučujeme zadat mail pro přijímání žádostí, a to především pokud denně svůj firemní profil nekontrolujete. Pokud mail nezadáte, nové žádosti se vám budou zobrazovat jen v upozorněních na Facebooku.
Výsledek poté vypadá asi takto:
Po kliknutí na tlačítko “Přihlásit se” vyskočí na žadatele jednoduchý formulář, který se dokonce předvyplní podle údajů, které má vyplněné na profilu. Jednodušší způsob jak zažádat o práci asi není.
Fajn, takže inzerát už máme, ale ještě by ho to chtělo nějak dostat mezi lidi, co říkáte? Kde se vlastně tyto pracovní nabídky zobrazují? Za prvé na zdi a v sekci kariéra na vaší firemní stránce a za druhé na stránce Pracovní nabídky na Facebooku. Právě tam si mohou uživatelé nabídky i filtrovat podle lokality, typu práce a také oboru.
Pracovní inzeráty je možné podpořit i placenou propagací, ale má to háček. A ten spočívá v cílení. Pracovní nabídky totiž kvůli podmínkám, které má Facebook nastavené kvůli boji proti diskriminaci, není možné cílit dle pohlaví, vzdělání ani zájmů. Povoleno je jen cílení na lokalitu. Proto se může stát, že pozice zedníka se bude zobrazovat vysokoškolačce se zájmem o literaturu.
Jde to i jinak
Absence cílení je bohužel to, co nové funkci bere vítr z plachet. Lze to ale i jinak a to klasickou reklamou na Facebooku. Nechte si od grafika vyrobit pěkný banner a nastavte reklamu za účelem návštěvnosti. Potenciální zaměstnance pak voďte na vaši vlastní náborovou stránku na webu.
Budete mít možnost cílení jak na zájmy, tak na pohlaví či věk a budete oslovovat ty správné lidi. Pokud se rozhodnete hledat nové zaměstnance na Facebooku, nejlepších výsledků dosáhnete kombinací obou způsobů. Tedy klasické reklamy a zveřejnění inzerátu v Pracovních nabídkách na Facebooku.