INIZIO blog

Jak připravit e-shop na Vánoce

Jak připravit eshop na Vánoce

Sílící předvánoční šílenství se neodehrává pouze ve strkanicích mezi regály, ale také mezi řádky internetových obchodů. Jak vymáčknout z Vánoc maximum na poslední chvíli a jak co nejlépe připravit e-shop na vánoční nákupy nejen z hlediska SEO? Připravili jsme několik rad, z nichž některé využijete třeba příští rok, některé uvítají opozdilci, kteří kampaně teprve připravují a některé vám pomohou nastavit kampaně, které neběží ideálně.

Pokud se začínáte zamýšlet nad vánočními tríčky a strategiemi až při čtení toho článku, je už trochu pozdě. Trochu smutná pravda a zároveň naše rada číslo 1 zní: „Chystejte se na vánoční e-shopové období již od léta.“ Vánoce jsou opravdu super zátěžové období na nejvyšší příčce, kdy si vanilkový rohlíček můžete v klidu vychutnat opravdu až na Štědrý den. Přichystat se na ně znamená komplexně přizpůsobit všechny online marketingové kanály, počínaje návrhy vánočních bannerů na PPC kampaně, přes kontrolu a zásobování vánočního sortimentu až po vyladění online podpory do nejmenšího puntíku. Už to vidíte? Již v červenci bylo pozdě.

Rekordní předvánoční prodeje notně podpoříte vhodnou optimalizací PPC kampaní. Během Vánoc využívá PPC kampaní mnohem více inzerentů, což znamená i zvýšení nákladů na prokliky. Včasným zapnutím vánočních PPC kampaní získáte alespoň malý náskok před konkurencí funící vám za krkem. Na spuštění kampaní byste měli myslet nejlépe do konce října. V průběhu listopadu již většina konkurenčních PPC kampaní běží, ale nezoufejte. I teď je co revidovat a nad čím přemýšlet.

V první řadě projděte vaše stávající a již běžící kampaně a prozkoumejte, zdali zde není prostor k rozšíření klíčových slov pojících se s Vánocemi. Posléze je na místě připravit již speciální sezónní sestavy a reklamní inzeráty. I v tomto případě se doporučuje klást důraz na tzv. longtailové vánoční výrazy (tedy hodně konkrétní, ale málo vyhledávaná spojení). Ty obecné bude obzvláště náročné o Vánocích smysluplně ukočírovat a je potřeba je více hlídat. Co lze na bannerech promovat? Zajímavým nápadem může být například odpočet dnů dopravy zdarma.

Jak připravit eshop na Vánoce

Určitě jste již slyšeli, že články typu „5 tipů na vánoční dárky“ už leckoho omrzí a není to právě průlomová  SEO strategie. Ne tak o Vánocích, kdy lidé zoufale hledají tipy na vánoční dárky pro svého tatínka. Dědečka. Strýce. Babičku. Pro maminku a sestru ne, tam se vybírá většinou snadno, že. Ale krize se může nenápadně vkrást i na předem jasné jistoty. Během října, kdy v regálech supermarketů již září vánoční kolekce, můžete na stránkách vašeho blogu, magazínu či aktualit přidávat tematické příspěvky mířené na vánoční svátky. Rady zákazníkům, co vybrat k Vánocům, ale také jak se připravit na Silvestra, kam se vydat na dovolenou na vánoce 2016 či inspirovat je trendy vánoc 2016. Ano, správně, všechno to jsou klíčová slova spojená s Vánoci 2016, které lze vhodně zpracovat do článku.

Vánoce jsou také především příběhy. Nezaměřujte váš podnikatelský čenich pouze na slevy či dopravu zdarma. Na chvíli se zastavte a položte si otázku, co byste si přáli, nebo se zeptejte vašich kolegů v kanceláři. O své přání se můžete podělit pak se zákazníky na Facebooku. A uvidíte ty reakce.

Vánoční (nejen) online marketing nabízí opravdu velký prostor pro realizaci vašich skrytých odvážných snů a představ, které jste se doteď báli zrealizovat. Jedním z nich jsou newslettery, kterými ideálně představíte vánoční sortiment, novinky pro Vánoce 2016 či právě tipy na vánoční dárky. Zapomeňte na tradiční zeleno-červeno-bílou barvu Vánoc a „vymazlete“ vánoční newsletter do neobvyklé vánoční grafiky. Šetřete se soby a Santa Clausy a naopak si vyhrajte s detaily.

V samotném newsletteru je také dobré zmínit další vánoční akce, třeba dopravu zdarma, či cokoliv jiného, co je o Vánocích jinak a zákazníci by o tom měli vědět. Newsletter je užitečné rozesílat častěji, než jste zvyklí. 90% lidí má Vánoce v oblibě. A těch zbývajících 10 % musíte zkrátka přesvědčit. Pro někoho mohou být newslettery stále jediný komunikační kanál se zákazníky.

Maličkost přibalená ke zboží rozeslanému s vánočním sortiment dokáže opravdu zázraky. Dovolí Vám váš rozpočet vyhradit náklady na drobné dárky přibalené k nákupu? Zvažte to! Osobní vzkaz, perníček, CD s koledami, voňavou dekoraci – nic nezahřeje člověka stiženého zadluženého vánočními nákupy tak, jako když něco dostane zadarmo. A ještě s láskou. Pokud jste pravý e-shopista, vážíte si totiž každého vánočního zákazníka.

Online podpora si každý rok nejspíše žádá příplatky za nadstandardní vánoční stres. A je v právu, jindy obvyklé dotazy zákazníků se o vánocích mění na boj: „Nedá jeden, dá druhý.“ Pokud využíváte online podpory, musí být maximálně připravená sloužit vánoční strategii. Každý rodič chce mít například stresu navzdory vysněný dárek pro svého potomka včas připravený. Nezřídka se ale stane nějaký malér, jako se to stalo jednomu americkému zákazníkovi Amazonu, za kterého balík s PlayStation3 za bezmála 500 dolarů převzala sousedka, posléze jej položila do společné místnosti. A balík zmizel. Zoufalý rodič se posléze s malou nadějí obrátil na podporu a vysvětlil svoji situaci. Amazon stihl zaslat do Vánoc náhradu bez nároku na zaplacení. Inu, sny o Vánocích nemusí plnit jen Santa Claus (nebo Ježíšek). Stejně důležité je ověřit si funkčnost logistiky a dopravy sortimentu a vyladit případné nedostatky. Zákazník si objednal produkt, který jste právě vyprodali? Ukázka krizové vánoční komunikace.

Čas vánoční ale není pouze Štědrý den (tedy ne pro obyčejné smrtelníky, majitelé e-shopů to mají nastavené jinak, jak avizováno výše), ale také advent či třeba 5. prosinec a příchod čerta a Mikuláše. Zároveň je dobré myslet na druhou fázi kampaní v lednu. Přes Vánoce už tedy s vanilkovým rohlíčkem v ruce si zhodnoťte, kudy Vám mohly utéct možné konverze, co optimalizovat pro příští rok a také jak si poradíte s novoročním prodejem či případnými vratkami.

Chcete pomoci zvýšit organickou návštěvnost? Kontaktujte nás.