Ať se nám to líbí, nebo ne, pokud chce v dnešní době někdo podnikat, musí se zabývat i tím, aby bylo jeho podnikání vidět na internetu. Bez webovek případně facebookové stránky se neobejdete. A to je jen nutné minimum. Internet skýtá mnoho příležitostí, které je ale potřeba identifikovat a využít. A ač se tak někteří lidé tváří, nikdo nemůže rozumět všemu.
Webinář zdarma: Jak na sociální sítě, aby to mělo skutečně návratnost?
Právě za chvíli začíná náš webinář zdarma, ve kterém vám ukážu, proč 97 % podnikatelů dělá na Facebooku chyby, kvůli kterým prodělávají peníze a jak se těmto chybám vy vyhnete. Tak honem, ať vám to dnes neuteče!
Schopný automechanik Ferda, který si právě otevřel servis, jen těžko porozumí tajům digitálního marketingu, ale pokud ještě nemá v okolí vybudovanou skvělou pověst, zkrátka se bez něj neobejde. Může klidně umět opravit sebezávažnější vadu auta rychle a za pár korun, ale když se o něm nikdo nedozví, asi těžko uživí svůj byznys, natož pak sebe a případně další zaměstnance.
Inzerovat v tisku, rádiu nebo na internetu?
Každý (nejen) začínající podnikatel má samozřejmě mnoho možností, jak o sobě dát vědět svým budoucím zákazníkům. Někdo se raději drží tradičních způsobů, které samozřejmě mohou fungovat, ale každý z nich má nějaké úskalí.
Stále ještě mnoho podnikavců věří například inzerci v tisku. Ovšem ta bývá drahá a navíc, jak dokazuje graf Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky, noviny kupuje stále méně a méně lidí a zdá se to být jen otázkou času, než je nahradí internetová média.
Pak tu máme například billboardy. Dovolte mi jeden příklad z Českých Budějovic. Pokud budete chtít projet Budějovice od severu na jih (od Písku až ke Krumlovu) potkáte jich u cesty opravdu hodně. Víte kolik? V roce 2016 jich Martin Maršík napočítal 129! Ano čtete správně – jeden billboard na 46 metrů. A teď vy, kdo čas od času touto trasou jezdíte, jmenujte mi jeden konkrétní billboard. Vzpomenete si? Možná dokážete vylovit z paměti jeden, možná dva, ale chtěli byste mít reklamu na místě, kterému nikdo nevěnuje pozornost? A navíc billboard není nejlevnější.
Pak tu máme ještě reklamu v rádiu či televizi. Pokud chcete oslovit širší publikum, musíte zvolit takovou stanici, kterou poslouchá či sleduje velké množství lidí a tady už budete muset sáhnout opravdu hluboko do kapsy. Není to pro každého a náš automechanik Ferda ze začátku článku by pravděpodobně musel prodat auto, chalupu, dům a manželku, aby si mohl dovolit dlouhodobější reklamu na sledované televizi.
Nikdo vám samozřejmě se stoprocentní jistotou nemůže říci, že právě jeden z výše zmíněných způsobů nebude tím, který konečně rozhýbe vaše podnikání. Je tu ale pravděpodobnější řešení neuspokojivé podnikatelské situace, a tím je internetový marketing. Navíc všechny výše zmíněné způsoby mají jedno společné. Těžko si ověříte, že právě ony vám pomohly.
Vraťme se k našemu automechanikovi. Pepa, jeho oblíbený hospodský, mu prozradil svůj recept na každodenně plný lokál. Základem je samozřejmě dobrý produkt, tedy v jeho případě skvěle načepované pivo, u Ferdy jedinečná schopnost spravovat auta.
Druhou složkou Pepova úspěchu je pak internetový marketing. Spojení, které Ferda slyšel poprvé. Protože je Pepa dobrý hospodský, všiml se nechápavého Ferdova výrazu a odkázal ho do patřičných míst, tedy do dveří agentury, která se internetovým marketingem zabývá.
Jakou agenturu zvolit, chcete-li na internetu uspět?
Než vůbec začnete nějakou agenturu hledat, udělejte si sami jasno v tom, co vlastně očekáváte, jak si spolupráci představujete a jaké jsou vaše cíle. Chcete rozšířit povědomí o novém revolučním výrobku, máte e-shop a chcete více prodávat, nebo chcete fyzicky přivést zákazníky do svého podniku? Případně máte specifičtější požadavky a potřebujete pomoct s Facebookem, reklamou na Google, Seznam nebo YouTube? V následujících odstavcích představím 5 faktorů, které byste měli sledovat při výběru agentury.
- Zabývá se agentura tím, co od ní budete vyžadovat? Tento bod bezprostředně souvisí s tím, o čem jsme psali výše. Pokud potřebujete natočit propagační video a inzerovat jej na YouTube, asi těžko se domluvíte s agenturou, která ani nevlastní kameru, že? Proto si pečlivě projděte stránky zvažované agentury a zjistěte, zda má zkušenosti s odvětvím, o které se chcete opřít. Samozřejmě ne každý má přesnou představu, co by mohlo právě jemu pomoci, v tomto ohledu může pomoci nezávislá konzultace s odborníky v agentuře.
- Má agentura nějaké certifikace? O kvalitě zvažované společnosti mnohé napoví i certifikace, kterými se pyšní. Google, Seznam, Zboží, ale i další nástroje, které čeští marketéři využívají, udělují partnerům, ve které mají důvěru množství různých certifikací. Těmi dávají najevo, že uznávají jejich znalosti a dovednosti, že jim věří. Dále je dobré se informovat zda agentura dbá na vzdělání členů svého týmu. Zve si na svou půdu odborníky na školení?
- Nebojí se odkrýt čísla? Zveřejnila agentura na svém webu případovou studii založenou na některém ze svých projektů? Pokud ano, projděte si ji. Mnohé vám napoví nejen o tom, jaké výsledky jsou v silách týmu, do jehož rukou se plánujete svěřit, ale také o tom, jak pracuje.
- Pro koho už agentura pracovala? Vždy je dobré podívat se na to, s kým daná agentura spolupracuje, či spolupracovala v minulosti. Pokud do ní vložili důvěru velcí hráči, je to známkou toho, že její práce dává smysl.
- Nepoužívá black-hat postupy? Tady si možná říkáte: „Jam mám poznat, jestli toto agentura dělá, když ani nevím, co to je.“ Ve stručnosti, jsou to zkrátka postupy, které jsou v rozporu s pravidly Facebook, Google, Seznam a dalších. A samozřejmě jsou v rozporu s etikou normálně smýšlejícího člověka.
Za všechny uveďme příklad z oblasti SEO. Každý copywriter se snaží napsat článek, který bude obsahovat pokud možno co nejvíce klíčových slov, ta mohou jeho klientovy být v budoucnu ku prospěchu tím, že přivedou na web relevantní návštěvnost. Ne vždy se ale toto povede.
Copywriter, který nemá v hlavě bramboračku, článek buď přepíše, nebo ho nechá tak, jak je a v příštím článku zkrátka zmíní ta slova, která prve opomněl. Pokud ale v hlavě bramboračku má uchýlí se k jiné taktice a chybějící slova zkrátka přidá. Například tak, že dá písmu stejnou barvu jako pozadí. Text tak na stránce je, ale uživateli nic nepřináší. - Dokáže si agentura stát za svým řešením? Pokud agentura nabízí možnost výkonnostní odměny, je to jednoznačné plus. Dává tím totiž najevo, že si dokáže za svou prací stát. Pokud nebude plnit cíle, které si nastavíte, budete jí také méně platit. Dává vám to smysl? Nám ano!
- Doloží vám výsledky? Pokud se necháte ostříhat, chcete v zrcadle vidět výsledek práce kadeřnice. Proč by tomu u služeb internetového marketingu mělo být jinak? Dobrá agentura vám měsíčně doloží nejen odvedenou práci, ale také dosažené výsledky a nástin další práce do budoucna.
Rozhodnutí je na vás!
Vždy se samozřejmě můžete rozhodnout zkusit si internetový marketing dělat sami. Jak už ale bylo řečeno, nikdo nemůže umět všechno a tato oblast je opravdu velmi rozsáhlá – SEO, Facebook, Google Ads, Sklik, LinkedIn, Twitter, Instagram, Zboží, Heureka, … Navíc se neustále mění a vyvíjí. Proto je správným krokem spojenectví s někým, komu sice auta nic moc neříkají, ale dobře rozumí internetovému marketingu. Rozhodnutí je ale vždy jen a jen na vás.
Pomůžeme vám na internetu vydělávat. Kontaktujte nás.