Nedávno mi od klientky přišel zajímavý dotaz ohledně sociální sítě Twitter. Ve zkratce zněl nějak takto:
„Co obecně lidi na Twitteru zajímá? Jaké příspěvky mají potenciál k diskusi?“
Tohle bude zajímat většinu z vás, kteří nějak na Twitteru působí. Proto jsem si na to připravil odpověď. Na úvod vám ale řeknu něco, co se vám nebude moc líbit.
Twitter je pro drtivou většinu oborů mrtvá platforma
Řekněme si to natvrdo a hned.
Na Twitteru se hodně publikuje, málo čte, a ještě méně kliká. Mimo webovou komunitu neznám v mém okolí skoro nikoho, kdo Twitter aktivně používá.
Nevěříte? Pár rychlých čísel:
- Počet uživatelů v ČR – něco přes 300 tisíc
- Aktivnější uživatelé v ČR – něco přes 5000
- Počet prokliků na odkaz v příspěvku – nižší desítky (v mém případě)
U posledního bodu zmiňuji ještě hodně optimistický příklad. Ve většině případů očekávejte do 10 prokliků na tweet (název publikovaného příspěvku na Twitteru s limitem do 280 znaků) s odkazem.
Oproti Facebookovému marketingu, kde i u hůře optimalizovaných kampaní snadno dosáhnete stovky až tisíce prokliků, jde o směšné číslo.
Lepších čísel dosáhnete, pokud jste:
- Žurnalisté
- Politici
- Populární osobnost
- Účty, které cílí na hodně specifický humor
Pokud patříte k některé z těchto skupin, tak tleskám a článek můžete zavřít. Netýká se vás.
Kdy se Twitter vyplatí?
Kromě konzumování informací funguje na šíření jména a budování vztahů. Ale trvá to dlouho a výsledky ne vždy dobře změříte.
Hrozně se mi líbí přirovnání copywriterky a specialistky na sociální sítě Michelle Losekoot:
„Facebook je jako hospoda. Jdete tam s lidmi, které znáte. Povídáte si tam o svých zážitcích a emocích. Twitter je naopak jako koktejová párty, kde stojíte u stolku s drinkem, nikdo vás nezná a vy máte vždy jen chvíli na to zaujmout kolemjdoucí lidi.“
Na začátku vás nikdo nezná. Nikoho nezajímáte. Postupem času si s trochou štěstí získáte pár sledujících. Pokud jste dostatečně zajímaví, navážete zajímavé kontakty na dlouhou dobu.
Za sebe se snažím s takovými lidmi opakovaně komunikovat. Komentovat, sdílet, lajkovat příspěvky. Díky tomu dnes mám docela zajímavou síť kontaktů, kterou efektivně využívám. V práci i soukromém životě.
To vše píšu jako člověk z online marketingu. Každý obor nabízí jiné podmínky.
Pro letmý průzkum doporučuji vyzkoušet pár klíčových slov ve vyhledávači Klábosení. Monitoruje český Twitter a napoví vám, zda má smysl se u vašeho oboru na Twitter pouštět.
Jaký typy obsahu na Twitter publikovat?
Máte v zásadě 2 možnosti:
- Buďte hodně chytří
- Buďte hodně vtipní
Obojí funguje. Pokud to dovedete skloubit, máte vyhráno. Za sebe říkám, že hodně na Twitteru ocením osobitost autora a určitý styl psaní.
Nyní k příkladům příspěvků, jejichž typologii si vypůjčím od Marie Grafové:
1) Užitečné tweety
Dáváte sledovaným nějakou přidanou hodnotu. Radu, podnětný článek, užitečné informace šité na míru potřebám vaší cílové skupiny.
2) Vtipné tweety
Podělíte se o veselou příhodu, vtip, něco sarkasticky okomentujete.
3) Objevné tweety
Přijdete s něčím naprosto neočekávaným. Nový pohled na věc. Překvapující názor, kterým jdete proti proudu většinového názoru.
4) Exkluzivní tweety
Přineste nějakou novou informaci dříve než ostatní. Jste na nějaké konferenci, kde vyšla ven inovativní informace? Ven s tím.
Několik závěrečných tipů pro lepší výsledky Twitteru
1) Pokud to dává smysl, zmiňte v tweetech konkrétního uživatele
Použijte zavináč a zmiňte uvnitř tweetu přezdívku uživatele. V případě naší agentury @iniziowebdesign. Když to uděláte, stanou se pravděpodobně 3 věci:
- Majitel účtu si vašeho tweetu všimne
- Když jste pozitivní, uděláte mu radost
- Pokud mu to bude dávat smysl, olajkuje vás, případně bude sdílet dál
Vše funguje na využití egobaitingu. Někomu zahřejete ego, jemu se to zalíbí a díky tomu vás nasdílí dál. Jednoduché, rychlé, účinné.
2) Používejte obrázky a videa
Interaktivní obsah frčí. Za sebe mám hodně dobrou zkušenost s tím, kdy moje textace tweetu uživatele jen navedla a hlavní obsah prozradil až obrázek.
Opticky tím zaberete více prostoru mezi ostatními tweety. Navíc takový obsah vaši sledující snadněji konzumují a víc sdílejí.
3) Pracujte efektivně s hashtagy
Kde to dává smysl, používejte u některých tweetů hashtag. Neboli mřížku u klíčového slova (značka #). Například #marketing.
Zařadí vás to do skupiny tweetů, které obsahují stejný hashtag a často se k tomu uživatel přes dané klíčové slovo proklikne.
Držte se ale pravidla 2 a dost. Podle statistiky Bufferu Twitter snižuje dosah příspěvků, které obsahují více než 2 hashtagy.
Láká vás efektivnější marketing na sociálních sítí?
Pak neváhejte a obraťte se na nás. Důkladně poznáme vás i vaši cílovovou skupinu. Díky tomu nastavíme kampaně, které efektivně podpoří vaše obchodní cíle.