Co bych dělal, kdybych ze dne na den přišel o všechny peníze?
Tohle není příběh o mně, ale o Vás. O komkoliv. Chtěl bych Vám totiž poskytnou návod na to, jak vzít svůj život, svoje podnikání a dokázat uspět nehledě na vaši startovní pozici. Udělejte teď něco pro sebe a přečtěte si ještě pár odstavců. Slibuji, že to bude velmi zajímavé…
Nebudu Vám lhát. Peníze pomáhají uspět. A když už je máte, pomáhají Vám uspět ještě více.
Co ale dělat, kdybyste žádné neměli? Co bych dělal, pokud bych ze dne na den o všechny přišel. Kdybych přišel o celou firmu, o všechen majetek a o všechny kolegy a kolegyně, o které se opírám?
Ať je to ještě horší, co kdybyste navíc dostali zákaz dělat to, co jste dělali celý život a co umíte nejlépe? Řekněme, že by třeba mě nějaká autorita zakázala doživotně pracovat v odvětví marketingu? Co bych dělal? A co byste dělali Vy, kdyby Vám zakázali dělat ………. (doplňte to, v čem jste nejlepší)?
Postupoval bych takto:
1. Zeštíhlil bych se (nemluvím o váze 🙂 )
Nejspíš mě totiž čeká pár drsných měsíců, kdy si nebudu moci dovolit si vyskakovat. Budu chtít žít co nejskromněji a dávat čas a peníze pouze do práce, ať se z té šlamastyky rychle vyhrabu.
Zavolal bych do banky a zrušil svoji platební kartu. Tím bych jednorázově okamžitě zrušil veškeré poplatky, které se mi automaticky strhávají z účtu (různé předplatné, aplikace, Spotify…). Rozhazovat za blbosti teď nemůžu.
Dal bych si 100% zákaz kaváren a restaurací. Když se dnes podívám na mnoho mladých a začínajících podnikatelů a jejich útraty za kávu, dortíky a obědy… jsou to často vyšší tisíce Kč měsíčně. Každá tisícovka navíc, kterou zpočátku investujete do svého podnikání může znamenat desítky tisíc za pár měsíců. Denní menu v restauraci stojí 120 Kč, sami si můžete připravit krabičku s jídlem za 20-30 Kč. Navíc obědvat v restauraci vás stojí s cestou přes hodinu času. Když se najíte u pracovního stolu, za 15 minut se můžete vrátit do práce. Čas = peníze.
2. Sepsal bych si seznam věcí, které mě baví
Nyní je potřeba se rozhodnout, co budu dělat a čím si vydělám. Sedl bych si s tužkou a papírem a napsal bych 10-20 věcí, které mě baví. V mém případě by to byly:
Tenis
Jazz
Matematika
Fyzika
Šachy
Biologie
Učení se
Učení druhých
Počítače
Marketing
Hledáme něco, co Vás baví. Protože když nebudete skutečně milovat činnost, kterou se chcete živit, je dost možné, že se do ní neponoříte dost na to, abyste uspěli. A podnikání není jen o zábavě. Přijdou těžké chvíle, kdy to budete chtít vzdát. A pokud skutečně budete milovat to, co děláte, je vysoká šance, že to VZDÁTE.
Co dál?
3. Zjistil bych, jaký velký problém řeší lidé. A ten problém by měl ideálně souviset s co nejvíce výše uvedenými zájmy.
Pozor, tohle je nedůležitější věta celého tohoto textu: Vaše podnikání nesmí být postaveno primárně na tom, co vás nejvíc baví, ale musí řešit PROBLÉM, který lidé mají.
Jen za řešení problémů jsou totiž lidé ochotní platit.
Vidím to všude okolo sebe u mnoha start-upů. Často šikovní začínající podnikatelů se naprosto zamilují do oboru nebo technologií, které je fascinují, ale ve skutečnosti zatím neřeší žádný konkrétní problém. Tak vznikají mnohé firmy, které podnikají v machine learningu, kryptoměnách, robotizaci, prediktivní analýze díky big-data. A také tyto firmy do 5 let z 95 % krachují.
Podřiďte podnikání problému Vašich zákazníků. Ne jen primárně Vašim zájmům.
Dám alespoň jeden příklad, jak bych přemýšlel já. Zkusím zkombinovat alespoň čtyři svoje zájmy a najít pro ně problém, který na trhu existuje.
Učení druhých – Tenis – Matematika – Biologie
Problém, který na trhu existuje? Lidé se chtějí naučit hrát lépe tenis a porazit svého spoluhráče.
Využil bych tedy svého přesahu mezi těmito obory a a zkusil bych vytvořit kurz tenisové školy (tenis), kde bych rekreační hráče učil (učení druhých), jak díky správné výživě a práci s tělem (biologie), statistickému přístupu k silným a slabým úderům sebe a soupeře (matematika/statistika) porazit svého silnějšího spoluhráče.
4. Našel bych si niku (malý výsek trhu)
Říká se, že když prodáváte všem, neprodáváte ve skutečnosti nikomu.
To je svatá pravda dobrého prodeje. Musím si tedy (pokud chci být úspěšný) najít úzkou niku svého trhu.
Pokud budu chtít prodávat svůj kurz tenisu všem tenistům v ČR, bude to příliš obecné.
Pokud ovšem udělám kurz pro rekreační hráče od 30-50 let, který hrají aktivně maximálně první 3 roky a chtějí porazit svého trochu silnějšího sparing-partnera za 70 dní, našel jsem si svoji niku.
Taková nika je dostatečně úzká a reklamní sdělení bude znít adekvátně na míru a zároveň dostatečně pokročilá (nejsou to profíci ani lidé, co neumí pinknout do míčku), abych jim byl schopný já pomoci. A nejspíše jim pomůžu mnohem víc než trenéři, kteří se soustředí na základní trénink nebo naopak na soutěžní hráče.
Výhodu úzké niky zvlášť pocítím, až budu později dělat reklamy. Je mnohem snazší prodávat konkrétním lidem, pro které je produkt vysloveně na míru než celé republice.
5. Prodal bych svůj produkt
Lidé často tvoří produkt dříve, než začnou prodávat. To bych nedělal.
Já totiž zatím vůbec nevím, zda o můj produkt bude nějaký zájem. Pokud bych nejprve tvořil kurz a snaži se jej do posledních detailů propracovat, riskuji, že odevzdám stovky hodin zbytečně.
Já se raději následující týden budeu soustředit na to, že kurz prodám. Připravím si přistávací stránku (v nějakém nástroji zdarma), natočím prodejní video (klidně na mobil) a vytvořím a spustím reklamu na Facebooku.
Prostě zacílím na svoji niku: tedy například muži 30-60 let, zájmy tenis. Buď placenou reklamu a nebo zkusím najít nějaké Facebook skupiny, ve kterých se tenisté sdružují a nabídnu svůj kurz tam.
Pokud se mi podaří během týdne pár kurzů rovnou prodat, vím, že jsem si vybral dobrý produkt a niku.
6. Vydělejte první milion během 6 měsíců….
Dál už jsou všechno detaily. 🙂
Vtipná mini-historka: Když v roce 1962 pronesl J.F. Kennedy svůj slavný projev o tom, že se USA přistanou ne Měsíci, otočil se na konci na šéfa NASA a řekl mu: „Tak pánové, detaily jsou nyní na Vás.“
Samozřejmě přeháním. Ale podle mě je skutečně alfou a omegou úspěšného podnikání umět sehnat práci a zákazníky.
Pokud zvládnete toto, nic vás neohrozí. Ani ztráta trhu, ani ztráta firmy, ani ztráta všech peněz.
Když umíte prodávat, poradíte si v každé životní situaci.
Právě proto si myslím, že schopnost prodávat je tou nejcennější schopností, kterou by měl mít každý úspěšný podnikatel.
Ať už jsem začínající a potřebujete si vše udělat sami a nebo ať máte větší firmua chcete si na reklamu a prodej někoho najmout, měli byste rozumět ziskovému marketingu.
Když totiž něčemu nerozumíte, nezvládnete to řídit.
Začněte rozumět marketingu. Naučte se prodávat a naučte se, jak z nuly na milion za pár měsíců díky kurzu, který Vás toto vše naučí. Připojte se ještě dnes do INIZIO Akademie, kde na Vás spolu s tisícovkami dalších studentů již těšíme.
Stačí se přihlásit ke kurzu zde a zbytek jsou detaily 🙂 .
Honza
CEO společnsoti INIZIO
P.S. Nevíte, co byste měli dělat Vy konrétně? Vaše sitauce je specifická? Proto jsem připravil následující kvíz, který vyplňte a zjistíte, co je nejvhodnější další krok právě pro Vás.