INIZIO blog

Když skladníci pláčou po probdělých nocích…

Ti skladníci totiž brečeli po nočních směnách, aby obchod stíhal odbavit geometricky narůstající objednávky, které přichází díky novému pohledu na marketing a novému způsobu, jak marketing ve své firmě dělají. 

 

Majitel e-shopu, pan Macoun, si totiž nejspíše najal Inizio a podívejte se, co říká ve vtipné recenzi níže:

 

Berte to, prosím, s nadsázkou. Stejně jako David Macoun si práce skladníků obrovsky vážíme. Vždy je totiž lepší mít více práce a pracovat na tom, jakým způsobem expandovat, než to mít naopak. Dostatek zakázek je přece naprosto klíčový k fungování firmy.

 

Ale nyní buďme praktičtí:

 

Chcete osvědčený návod, jak také geometricky růst a expandovat ve svém podnikání? Ať už máte e-shop, prodáváte fyzické produkty, info-produkty nebo služby? Zde je mnoha utracenými miliony ověřený framework, který funguje na sociálních sítích a má pouze 5 kroků:

 

Krok # 1: Získejte 0,3 sekundy pozornosti Vašeho zákazníka

Cílem reklamy NENÍ v první fázi prodat. 

Ani mluvit o produktu, na to přijde čas až později. V prvních chvílích nemáte čas a ani neuchvátíte na tak dlouho pozornost Vašeho zákazníka, protože v první řadě jde na Facebooku o získání pozornosti. Teprve na tom pak můžete stavět dál a díky tomu úspěšně dotáhnout prodej do konce.

 

První krok, který musíte udělat, je čistě krvelačný boj o pozornost. Uvědomte si, že bojujete proti zábavě, prokrastinaci, jednoduchým obsahem, který skoro nevyžaduje zapojení mozku. Takové jsou dnešní sociální sítě. A mezi tím vším je někde i Vaše reklama. Konkurence v boji o pozornost je dnes extrémně vysoká.

 

Když bude reklama příliš prodejní, když bude reklama příliš prezentovat a málo bavit nebo budit zájem, lidé ji budou ignorovat, všimnou si spíše příspěvku od jejich přátel (u něj nemusí přemýšlet, své přátele již znají a nic od jejich příspěvků neočekávají). Anebo si všimnou jiné reklamy. Vaši potenciální kupci jsou totiž jen jeden swipe nebo scroll od zajímavějšího obsahu a Vašeho příspěvku si ani nemusí všimnout.

 

A když si Vašeho příspěvku nevšimnou a nezačtou se. Facebook své peníze dostane, ale Vy nedostanete šanci ukázat se a prodat.

 

Co tedy s tím?

 

První krok je vizuál – vytvořit obrázek nebo video, které zaujme Vašeho ideálního zákazníka, aby na chvíli přestal brouzdat internetem a věnoval Vám pár sekund navíc. O víc se v této fázi nepokoušejte.

Raději to ještě shrneme. V první fázi neprodávejte, ani nemluvte o produktu, jen zaujměte pozornost. Nic víc. Když nezískáte pozornost svého potenciálního kupce, všechny další kroky budou úplně zbytečné.

 

Krok # 2: Získejte si alespoň 3 sekundy pozornosti

OK, zákazník si naší reklamy všiml. Co teď? Začneme mluvit o produktu? Nebo prodávat?

 

Ale kdepak. 

 

Jediné, čeho jsme zatím dosáhli je, že potenciální zákazník si kromě obrázku přečte i nadpis nebo první řádku textu naší reklamy. Soustřeďme se tedy na to, aby onen text budil dostatečnou zvědavost a zájem. A díky tomu dostaneme šanci pokračovat dál. Zatím ale zůstaňme u získání pozornosti na alespoň 3 sekundy.

 

Nemluvte o produktu. Nemluvte o službě. Představte si, že jste textař titulků novin. Píšete nadpis a když nebude dost atraktivní, lidé článek ani nezačnou číst. To ví každý, kdo někdy četl bulvár. Stejně jako u předchozího bodu, když řádně neuděláte druhý krok, je zbytečné pokračovat ke třetímu.

Sečteno podtrženo – vizuálem zaujmeme pozornost na cca 0,3 sekundy (vyhrajeme souboj s jinými příspěvky) a poté titulkem, respektive první větou, získáme pozornost na další alespoň 3 sekundy.

 

Krok # 3: Získejte 30 sekund pozornosti

Super, napsali jste dost dobrý nadpis a potenciální zákazník se začetl více do hloubky. 

 

Silně doporučuji psát delší reklamní texty do Vašich reklamních příspěvků na sociální síti (ideálně alespoň čtvrtinu či polovinu normostrany). Má to jednu obrovskou výhodu a tou je tlačítko „Zobrazit více“. Tím, že na něj kliknete, Facebook dostává zpětnou vazbu, že Vašeho potenciálního kupce příspěvek zajímá. Přitom je mnohem jednodušší kliknout na „Zobrazit další“ než prokliknout reklamu. Obvykle se tak děje zhruba 2x časteji. To znamená 2x více zpětné vazby pro algoritmy Facebooku, které se Vám poté pokusí sehnat další a další lidi, kteří se chovají podobně.

 

 

Navíc díky tomu Vás Facebook odmění za to, že zákazníka ihned neukradnete na svůj web. Pobavíte jej, takže Vám Facebook zlevní ceny za proklik. A zároveň máte možnost si potenciálního kupce „ohřát“ a připravit, ještě než jej necháte kliknout na reklamu. A pak je tu druhá skvělá výhoda – delším textem můžete rovnou odradit ty, pro které Vaše produkty či služby nejsou určeny. Facebook se díky tomu učí, jaký je Váš ideální kupce a Vaše příspěvky pak bude zobrazovat přesně těm, kdo je mají vidět.

 

Co tedy dělat nebo nedělat?

 

Stále nic neprodávejte. Stále nemluvte o produktu. „Ohřívání“ je přesně to, co máte nyní za úkol během těchto 30 sekund. Zatím totiž potenciální kupec stále není připravený vytáhnout platební kartu.

Představte si, že sledujete seriál. V prvních 30 sekundách se netvoří zápletka. Prvních 30 vteřin každého seriálu pouze scénárista načne nějaký zajímavý, často překvapující mini-příběh, který diváka připoutá ke sledování na delší dobu. V seriálu doktor House s tímto pracovali perfektně. Příběh začal nikoliv tak, že Dr. House stanovoval složitou diagnózu. Šlo o záblesk z běžného života člověka, který najednou omdlel, přestal cítit, začal zvracet… A tato NÁVNADA (v marketingu tomu říkáme udička) mě donutila, abych vydržel celé úvodní titulky, protože jsem byl zvědavý, jak se toto rozuzlí. 

Začátek příběhu by měl být tak lákavý, aby chtěl divák koukat dál. Zvědavost je totiž v každém z nás silně zakořeněná, každý chce vědět, jak „to“ dopadne a přesně se zvědavostí v tomto kroku pracujte.

 

Začátek reklamního textu tedy musí být tak zajímavý, aby chtěl zákazník číst dál, a to dokonce na Vašem webu. Chceme totiž, aby KLIKNUL na reklamu. Ale až po 30 sekundách. Dříve to je zbytečné, protože potenciální kupec ještě není připravený kupovat, není „ohřátý“.

 

Skutečně až teď, po 30 sekundách. Mnoho lidí navrhuje reklamy tak, aby na ně uživatelé klikli ihned. Chyba.

 

Pokud bude reklama tak výrazná, že přes ní na Váš web budou chodit všichni a hned, bude prodělečná, protože si budete kupovat i návštěvníky, kteří u Vás nakupovat nebudou. A chcete spíše hodně návštěv webu a málo uskutečněných prodejů, nebo je pro Vás zajímavější mít méně prokliků (návštěv), ale zato více dokončených prodejů?

 

Dává to smysl?

 

Za 0,3 sekundy jste tedy pro sebe (pro svoji reklamu) urvali pozornost, za 3 sekundy jste potenciálního kupce přesvědčili, aby stiskl tlačítko „Zobrazit více“ a četl dál. Během dalších 30 sekund jste jej „ohřáli“, vzbudili v něm chuť, aby klikl na odkaz, kde můžete představit Váš produkt.

 

Nyní poprvé přichází první moment, kdy můžete skutečně začít prodávat. Kdykoliv předtím je PŘÍLIŠ BRZY (jinak řečeno – je to zbytečné).

 

 

Krok #4: Získejte 300 sekund a prodávejte

 

300 sekund je 5 minut. A to je z mojí zkušenosti minimální potřebná doba, abyste úplně neznámému zákazníkovi na internetu něco byli schopní prodat. I kdyby to stálo jen 1 Kč, potřebuji alespoň 300 sekund. Posuďte sami, sami nechcete někomu platit za něco, co neznáte a neměli jste možnost se s jeho produktem nebo službou seznámit.

 

Zákazník přichází na Vaši prodejní stránku (v žádném případě jej neposílejte na homepage, pracně získanou pozornost byste akorát roztříštili hromadou informací a vjemů, které obvykle na homepage bývají) a čte dál. Případně můžete zvýšit konverzní poměr tím, že na stránku umístíte prodejní video. 

 

Dejte si záležet na tom, ať mě jako svého potenciálního zákazníka nenudíte, pak byste získanou pozornost mohli velmi rychle ztratit. Boj o pozornost do jisté míry vlastně nikdy nekončí. Protože 5 minut je dlouhá doba. Stačí, že začnete být příliš techničtí, příliš odborní. Nezapomínejme, že kromě jiných Facebookových příspěvků, a kromě jiných reklam a konkurence, je tu i soukromý život potenciálního kupce = velké množství faktorů, díky kterým můžeme získanou pozornost snadno ztratit.

 

Pište texty tak, aby je i podprůměrně pozorný a chytrý uživatel internetu přečetl a netrpěl u nich jako u vysokoškolských skript. V jednoduchosti je síla. A čím snazší na pochopení bude text, který napíšete, tím větší šance, že potenciální kupec se stane skutečným kupcem.

 

Právě teď jste si přečetli 34 odstavců mého článku. Kdybych Vás nudil, nedostali byste se až sem, že?

 

I prodejní text by totiž měl být více příběhem než jen prezentací. Tohle je posvátný zlatý grál marketingu. Vytvořit 300 sekund dlouhý prodejní text, který z naprostého cizince po přečtení vytvoří platícího zákazníka – to je stále prodej. Musíme se tedy držet určitých prodejních zákonitostí.

Poté, co jste získali pozornost potenciálního kupce, udrželi si ji a potenciálního kupce si „ohřáli“, tedy připravili k nákupu, jdeme pomalu do finále.

 

Krok #5: Získejte jejich peníze

 

Pokud jste až doteď udělali vše správně, až 25 % lidí, kteří přijdou na Vaši stránku skutečně bude věnovat 300+ sekund Vašemu sdělení. Ale nemůžeme očekávat, že to je celé a že zákazník sám od sebe nakoupí. To se stane jen u hrstky zákazníků. U těch, kteří Váš produkt či službu potřebovali a hledali. Tito zákazníci by nakoupili kdekoliv jinde. Co ale dělat s těmi, kteří doteď Váš produkt či službu neznali a jsou ve fázi, kdy jste si úspěšně udrželi jejich pozornost, představili jim, v čem jim Váš produkt či služba pomůže? A oni zvažují nákup (ale možná si nákup chtějí promyslet a dokončit jej třeba později)?

 

Je to jednoduché – právě teď přichází na řadu poslední krok – VÝZVA K AKCI.

 

Dejte zákazníkovi dostatečnou motivaci, aby provedl nákup nyní. Ano, nyní. Ne za hodinu, ne zítra ani později (aby si zákazník nákup promyslel).

 

Proč mám nakoupit nyní a nikoliv až zítra? 

Je omezený čas? Omezené množství? Bonus k nákupu, který platí jen dnes?

 

Lidé nechtějí závazek (odložit nákup na později, myslet na to). Chtějí se vysmeknout a vrátit se na Facebook. Proto je pojďte vyzvat k tomu, aby nákup provedli hned teď a měli pak čistou mysl.

 

Nechtějí vytahovat platební kartu. Nechtějí proplatit zálohovou fakturu. Leda mají sakra dobrý důvod to dotáhnout nyní. A je naší povinností jim jej dát. Dát jim důvod, aby celý proces dotáhli do konce a měli pak klidnou hlavu.

 

Dát jim dobrý důvod k tomu dokončit nákup nyní, aby vyřešili svoji potřebu. Aby měli to, co chtějí. A aby opět nemuseli procházet celým procesem získávání pozornosti. Protože vjemů, které bojují o jejich pozornost, je ze všech možných stran hodně.

 

A pokud zákazníka, původně neznámého uživatele Facebooku, na kterého vyskočila Vaše reklama, rovnou přimějete k nákupu, nebude mít šanci nedokončit nákup. Neodejde ze stránky s tím, že si věc ještě rozmyslí. Během tohoto prostoru by totiž jeho pozornost mohl „ukrást“ někdo jiný a nebo by zákazník prostě mohl zapomenout.

 

Proto udělejte jediné – VYZVĚTE ZÁKAZNÍKA K AKCI! Vyzvěte ho k nákupu, k zadání poptávky, k přihlášení k Vašeho newsletteru. Dejte mu časově omezenou neodolatelnou nabídku, kterou nedokáže odmítnout. Ale prosím, nenechávejte ho čekat. Protože mezitím zákazníka může vyzvat k akci kdokoliv jiný.

 

Doufám, že Vám tento článek předal vysokou hodnotu. Upřímně, koncept, který jsem výše popsal, má pro mě cenu zlata. Pokaždé, když mi nějaké reklamy nefungují, tak se k němu vracím – a když se jím opět začnu řídit, reklamy opět začnou fungovat. 

 

Jednotlivé nástroje a služby se neustále vyvíjí a mění, ale principy a strategie zůstávají stejné, neměnné. Vycházejí totiž z lidské přirozenosti, z nastavení naší mysli a jsou v každém zakořeněny generace po generaci. To tak prostě je.

 

Nemusíte se snažit vymýšlet něco nového, převratného. Používejte metody, které jsou opakovaně ověřené námi i jinými úspěšnými podnikateli. Metody a strategie, které přinášejí zisk a díky kterým Váš podnik bude expandovat.

 

——-

 

Teď mám jednu povinnosti k VÁM. Něco Vám chci dát.

 

Dávám Vám příležitost, aby váš byznys na internetu také geometricky rostl. Třeba i Vaši skladníci, pokud máte ve své firmě sklad, budou „nešťastní“, že nestíhají, podobně jako skladníci pana Macouna z úvodní reference.

 

V posledním týdnu nám přišlo hodně poptávek od podnikatelů, kteří chtějí využít služby Inizia. A moje kapacita přijímat zakázky se opět vyčerpává.

 

Domluvte si se mnou nezávaznou strategickou konzultaci (60 minut) zde a získejte pohled na to, jak můžete rozplakat své skladníky nebo prostě rozplakat sami sebe štěstím, že Váš odbyt poroste a tržby poletí raketovým tempem vzhůru.

 

Nemusíte se mnou dělat byznys, nemusíte se k ničemu zavazovat. Vyzývám Vás ke konzultaci, která bude na prvním místě prospěšná pro Vás nehledě na to, zda se na něčem domluvíme. A když i to, jenom dobře.

 

S úctou

Honza Nedvěd

CEO společnosti INIZIO

 

P.S. Nechcete nic konzultovat a raději si chcete marketing řešit sami? Vyzkoušejte moji INIZIO Akademii a naučte se „naklikat“ si svoje úspěšné, a hlavně výdělečné reklamy, aniž byste k tomu potřebovali profesionály.