Dlouhodobě klesá počet vyhledávání na desktopu a naopak na mobilních zařízeních – smartphonech a tabletech – vyhledávají lidé stále častěji. V roce 2014 poprvé mobilní zařízení předčila desktopy v počtu vyhledávání a tento trend stále pokračuje. A Google samozřejmě na situaci začal již dávno reagovat. Součástí této reakce je i Mobil First Index, spuštěný na konci března tohoto roku.
Webinář zdarma: Jak na sociální sítě, aby to mělo skutečně návratnost?
Právě za chvíli začíná náš webinář zdarma, ve kterém vám ukážu, proč 97 % podnikatelů dělá na Facebooku chyby, kvůli kterým prodělávají peníze a jak se těmto chybám vy vyhnete. Tak honem, ať vám to dnes neuteče!
Proč Mobile First?
Než se pustíme do samotné problematiky Mobile First Index, podívejme se nejprve na důvody jeho zavedení. Tím hlavním je samozřejmě stále častější prohlížení internetu z mobilních zařízení. Podle studie, kterou provedli Stone Temple, tvoří traffic z mobilních zařízení 63 % z celkového trafficu v USA, což je oproti minulému roku značný nárůst.
Můžeme samozřejmě argumentovat tím, že tato data pocházejí ze Spojených států, a že jinde budou jiná. To je samozřejmě pravda a ona již jednou zmiňovaná studie to nepopírá a dodává porovnání USA se světem. Celosvětově tvoří traffic z mobilních zařízení dokonce 67 % celku a nemůžeme tak mluvit o lokálním severoamerickém trendu.
Mobily prostě táhnou, což dokazují i další (často opomíjená) čísla. Přemýšleli jste někdy, kolik času vlastně strávíte díváním se na display smartphonu? Právě tento údaj nám dokáže sdělit aplikace Moment od Kevina Holeshe. Ta, po nainstalování do vašeho smartphonu měří, jak často sledujete jeho display – nezaznamenává, když telefonujete, nebo posloucháte hudbu.
Osobně jsem aplikaci měsíc používal. Spíše pro zajímavost. Odhadoval jsem, že se budu pohybovat někde okolo jedné hodiny denně. Nelichotivé číslo, ale byl jsem k sobě mírný. Po měsíci se ukázalo, že na display zírám v průměru téměř tři hodiny denně. A nejsem žádnou výjimkou. Naopak jsem spíše průměrný uživatel, jak ukazuje statistika této aplikace zveřejněná v knize Neodolatelné od Adama Altera.
Prostou matematikou pak můžeme dojít ke strhujícím číslům. Trávím-li na smartphonu tři hodiny denně (většinou prohlížením internetu), za rok to dělá více než 45 dní. Než završím důchodového věku (za 50 let), strávím prohlížením internetu na smartphonu více než šest let života.
Ponechme stranou futuristické vize o zařízeních, která smartphony nahradí, i sociální (možná sociálně-patologický) aspekt této skutečnosti. Z uvedených dat je jasné, že mobilní technologie jsou v současnosti největší a nejpohodlnější vstupní branou do světa internetu a nedá se očekávat, že se to v blízké budoucnosti nějak změní. I proto spustil Google 26. března Mobile First Index, ke kterému se konečně dostáváme.
Co je Mobile First Index?
Odpověď na tuto otázku je vlastně velmi jednoduchá. Mobile First Index zkrátka znamená, že mobilní verze webu se nově stává startovací čarou pro indexaci Google.
Teď možná u někoho vyvstává otázka: „A co když mobilní verzi webu nemám. To jako Google můj web nezaindexuje?“ Kdepak. Novinka nese název mobile FIRST nikoli mobile Only. Weby s pouze desktopovou verzí, dokonce i ty neresponzivní, stále zůstávají předmětem indexace, ale …
Majitelé takových webů by ale měli vědět, že ranking jejich stránek skutečnost neexistence mobile-friendly řešení negativně ovlivní. Naopak pokud budou uživatelé webu s mobilní verzí spokojeni, může nastat razantní posun vzhůru, a to i při vyhledávání na desktopu. Je zkrátka třeba počítat s tím, že na mobilní verze bude kladen větší důraz.
Změna znamená především to, že Google už nepovažuje desktopovou verzi vašeho webu za primární. Primární verzí vašeho webu je nyní v očích Google verze mobilní.
Poznámka na okraj (ovšem důležitá) – pokud se mobilní verze webu obsahově nijak neliší od verze desktopové, či pokud na webu používáte responzivní design, pravděpodobně změnu v indexaci ani nezaregistrujete – tedy teoreticky.
Jak Mobile First Index ovlivní SEO?
Drtivá většina SEO specialistů se v současnosti věnuje především desktopové verzi. To ale nyní není ideální postup. Pokud Google rozezná mobilní verzi webu, bude při vyhledávání na smartphonech nabízet ji, při vyhledávání na desktopu bude nabízet verzi desktopovou. Indexovaný obsah ale bude v obou případech ten z mobilní verze.
URLs in search: With Mobile-first indexing, we index the mobile version. When we recognize separate mobile URLs, we’ll show the mobile URL to mobile users, and the desktop URL to desktop users – the indexed content will be the mobile version in both cases.
— Google Webmasters (@googlewmc) 14. června 2018
Pokud má tedy web mobilní verzi separovanou od té desktopové, je třeba si dát pozor na několik věcí. Za prvé je třeba dbát na to, aby mobilní verze obsahovala všechen kvalitní obsah, který se nachází na verzi desktopové.
Je také vhodné, aby veškerá metadata jako titles nebo meta descriptions byla na obou verzích webu ekvivalentní. Všimněte si, že nepíšu identická. Na mobilních verzích je dobré pro vyjádření toho samého sdělení používat menší počet znaků.
Pravděpodobně jste již kontrovali indexaci vašeho webu pomocí Search Console v desktopové verzi, ale nezapomněli jste na verzi mobilní? Pokud ano, je nejvyšší čas to napravit.
Sečteno a podtrženo. Zatím nenastala úplná nadvláda mobilních verzí a těžko říci, zda někdy taková situace nastane, ale SEO musí na mobilní verze webu nově nahlížet jinak. Již to není doplněk verze desktopové, ale spíše naopak.