Marketing je komplexní teprve, když se spojí kvalitní produkt, konkurenceschopná cena, kvalitní distribuce a propagace produktů či služeb. S poslední jmenovanou službou vám může pomoci marketingová agentura. O tom, proč je dobré se obrátit na marketingové specialisty psal již Jaroslav Pešek, dnes se podíváme na to, jak nejlépe začít spolupráci a tím co nejrychleji dosáhnout očekávaných výsledků.
1) Před samotnou spoluprací
Než si najdete agenturu, ujasněte si, jakého cíle chcete dosáhnout, a jaký máte rozpočet. Buďte realisté a nečekejte z jedné investované 1000 Kč jeden milion obratu za měsíc. Pokud nemáte představu, co vše je dnes možné a jak se pohybují ceny za reklamu, neděste se. Každá kvalitní marketingová agentura nabízí nezávaznou konzultaci, kde vám mohou zodpovědět řadu otázek. Agentura by vám měla nabídnout pomoc i s marketingovou strategií a následným vyhodnocováním jednotlivých činností.
2) Nastavte si jasná pravidla komunikace
Pokud spravujete jen malý projekt a jste na něj sám, je to pro obě strany jednodušší. Pokud jste limitováni určitou denní dobou, kdy jste k dispozici, řekněte to. Každá dobrá agentura, potažmo konzultant, který se o váš projekt bude starat, bude tu dobu respektovat. Zároveň na sebe nenechávejte jen e-mailovou adresu, mnoho dotazů se nejrychleji vyřeší právě osobním telefonem, ačkoli e-mailem by se každá ústní dohoda měla ještě potvrdit.
3) Kompetentní konzultant
Vlastníte-li větší firmu a nebo máte další spolupracovníky, domluvte se, kdo z vás bude plně kompetentní pro komunikaci s agenturou. Není nic horšího, než se domáhat schválení zcela banálního úkolu od několika osob, které mají různá očekávání, cíle i pohled na spolupráci. Urychluje to plnění zadaných úkolů.
4) Zhodnocení spolupráce
Jedním z bodů v zadání zakázky by měla být i pravidla pro její zhodnocení. Phil Knight v sedmdesátých letech tvrdil, že když se nedá změřit výsledek kampaně, nemá cenu do marketingu investovat. Doba pokročila a tak vznikla řada analytických nástrojů, se kterými dnes „markeťáci“ pracují na denní bázi. Je tedy naivní se domnívat, že agentura upustí od požadované částky na faktuře jen proto, že „jste si to takto nepředstavovali“, proto jasně definujte, čeho chcete dosáhnout. Na druhou stranu, i agentura má právo se ozvat v případě, že nekomunikujete, nedodáváte požadované podklady a nespolupracujete. Smlouva by tedy v tomto bodě měla být co nejkonkrétnější.
5) Znalost oboru
Ani marketingový specialista neví a neumí všechno. Představte si, že máte podnik se zemědělskou technikou. Vaše podnikání je velmi sezónní a je logické, že obracečky sena lidé neobjednávají v prosinci. Také stroje, které nabízíte, zákazníci mohou vyhledávat pod různými názvy. Znáte svůj obor a své zákazníky lépe než kdo jiný, tak svému konzultantovi poskytněte dostatek informací, které bude potřebovat, v dostatečném předstihu.
6) Grafické a audiovizuální podklady
Zaměřujete se na prodej produktů? Pak pro vás, stejně jako pro zákazníky budou důležité různé fotografie, kresby, videa, a další materiály, které usnadňují nákup. Každý reklamní nástroj má svá specifika, a není úkolem tohoto článku je zodpovědět. Tato specifika, jako jsou zásady publikování nebo rozměry a kvalita fotografií, zná váš konzultant. Ten je také zodpovědný za dobře odvedenou práci, ale je na vás, zda bude mít přístup ke kvalitním podkladům.
7) Agentura je přítel
Především je dobré si uvědomit, že je agentura vaším partnerem. To, že si najmete agenturu neznamená, že už se nemusíte o nic starat a zajímat. Je to váš společník na cestě k vašim dobrým prodejním výsledkům. čím více tedy budete spolupracovat, tím lépe se vám povede.
Chcete získat více objednávek?
Pomůžeme vám s propagací vašeho zboží a projektu. Domluvte si s námi nezávaznou schůzku.