Víte, co nejvíce prodává? Nemyslím teď na jednorázové kampaně optimalizované na konverzi, ale co opravdu nejvíce prodává z dlouhodobého hlediska? Přeci hodnocení firmy, reference reálných zákazníků, zaměstnanců, bývalých zaměstnanců a spolupracovníků. To podle toho, na jakou “konverzi” se chcete zaměřit.
Co je vlastně ten brand?
V posledních letech se hodně řeší brand. Na kampaně zaměřené na povědomí o značce a dosah se vydává čím dál tím více peněz. O brandu se hovoří i v kruhu živnostníků, kteří se snaží “budovat brand na své vlastní jméno”. Na profesní sociální síti LinkedIn je o hodnocení vzájemné spolupráce obrovský zájem. Proč?
Co je to vlastně brand? Jednoduše řečeno, úspěch v těchto “kampaních” se měří podle toho, kolik vás zná lidí, a jaký na vás mají názor. Koupí si rádi váš produkt? Zaplatí vám rádi za služby? Nebo máte “špatnou pověst” a do vašeho obchodu už dlouho nevkročila ani noha? To neberte na lehkou váhu, Karel Čapek psal v Malostranských povídkách o panu Vorlovi, který se nakonec kvůli špatné pověsti dostal do bankrotu a život ukončil velmi tragicky.
Hodnotná reference je k nezaplacení
Někdy se na to zapomíná, ale říkáte si zákazníkům o reference? Je to totiž velice snadno pochopitelná metrika úspěšnosti vašeho podnikání. Dokonce i zbožové srovnávače jako třeba Heureka si jsou vědomi práce s referenčním marketingem a udělují speciální grafický prvek “Ověřeno zákazníky” těm obchodům, které mají zákazníci rádi. Nejde jen o grafické zvýraznění e-shopu, ale i o možnost další práce s kampaněmi a umisťování vašeho e-shopu nad ostatní nabídky.
Slovní i písemné hodnocení je také velice přirozenou reakcí lidí na vaše produkty a služby. Vzpomeňte si, kdy jste naposledy slyšeli nebo četli něco jako:
- “Tak jsme si koupili nové ložní.” … “Fakt? My si nedávno taky koupili, ale byl to šunt. Rozpadlo se to po prvním vyprání.” … “Tak jdi na Ložní obchod. Tam nakupujeme už léta a naprostá spokojenost.”
- “Ty ponožky jsou super!” … “Jo, viď? Jsou z Móda Čapek.”
- „Holka, ty vypadáš pořád tak skvěle. Co používáš?“ … „Našla jsem přes net péči o pleť by-cosmetics. Zaujaly mě ty pleťové oleje. Jsou fakt super!„
- “Kam dneska zajdeme na oběd? Chce to nějakou změnu. Co je v okolí?” … “Moc dobře vaří v Bistro Lokotka.”
Člověk je tvor společenský a potřebuje ospravedlnit své nákupy
Lidé jsou totiž velice společenští tvorové a rádi opakují to, co vidí ve svém okolí. “Sociální schválení”, nebo také “sociální důkaz” slouží jako ospravedlní nějakého konkrétního kroku. Záleží i na tom, odkud se doporučení přižene. Je zkrátka “lidské” že potřebujeme schválení naší koupě. Tím může být i doporučení a reference.
Je známo, že lidé se mnohem raději vyjadřují k tomu, co jim není příjemné, na co se zlobí. Proto jsou zejména u příspěvků na Facebooku hlavně negativní komentáře. Chcete-li získat kvalitní hodnocení, musíte si o něj aktivně říci od těch 90% lidí, kteří od vás nakoupili, ale už se potom neozvali.
Tyto psané chvály potom můžete využít, samozřejmě s dovolením zákazníka, na sociálních sítích a webových stránkách. Tím vzbudíte ještě větší důvěru a posílíte ten brand, když je to teď tak trendy.
Kvalitní zadání úkolu je základní kámen dobrého výsledku
Důležité je, nechtít od klienta moc. Nezahltit ho úkoly a rovnou mu dát zadání, nad kterým nebude muset přemýšlet. Vyhnete se přesně těmto reakcím: “No dobře, ale co vám tam mám napsat?”… “doporučuji”. Ze slova “doporučuji” nikdo nic nepozná, taková reference nemá hodnotu. Skutečně dobrá reference by měla být krátká, konkrétní, kladná a měla by vzbuzovat emoce.
Vy chcete dalším zákazníkům říci, v čem jste jedničky! Chcete, aby přesně toto řekli klienti, kteří od vás nakoupili. S čím konkrétně byli spokojení! A tady je přesně ta osnova, kterou jim můžete poslat a nad kterou nemusí nikdo přemýšlet. Povede je přesně krok po kroku k napsání hodnotného hodnocení, které chcete. Na část “Doporučení, výzva k akci” rozhodně nezapomeňte, protože dobré hodnocení produkt nejen chválí, ale také doporučuje k dalším nákupům.
Pět kroků k dobrému hodnocení
- Očekávání: Co jste očekávali před tím, než jste si službu/produkt objednali?
- Realita: Vyplnilo se Vaše očekávání? Nebo jsme Vaše očekávání ještě překonali?
- Jaké to bylo ve skutečnosti? Nejlepší je, když je očekávání nejen naplněno, ale i překonáno.
- Konkrétní přínos: Jak konkrétně Vám produkt/služba pomohl/a? Jaký Vám vyřešil problém, situaci nebo čeho jsem díky němu dosáhl?
- Doporučení, výzva k akci: Doporučili byste službu/produkt svým známým a přátelům?
TIP: máte zápisy v katalozích Firmy.cz, Google Moje firma, Foursquare a dalších místech, kam lidé postují své komentáře a hodnocení? Tak na ně odpovídejte, a nejen to, pracujte s touto komunitou.