Email marketing je skvělým nástrojem pro oslovení stávajících zákazníků. Udržíte si jejich pozornost a pevněji je svážete se svou společností. Aby ale mělo rozesílání newsletterů smysl, musí je někdo číst a toho lze docílit jejich správně navrženým předmětem.
Schválně se někdy zkuste zamyslet nad tím, kolik reklam nás denně oslovuje. Stačí, když se teď podíváte z okna. Takřka určitě uvidíte MHD s reklamním polepem, billboard nebo alespoň menší reklamní ceduli či plakát. Schválně si, až příště vyjdete na ulici, spočítejte, kolik reklamních sdělení míjíte.
Reklama je dnes všude a my jsme jí tak přehlceni, že už jí nevěnujeme pozornost. Výjimkou samozřejmě není ani mailová schránka. V dalších odstavcích, vás nechám alespoň řečí čísel nahlédnout do té mé. Nejsem na mailu nijak moc aktivní, ale schválně. Kolik myslíte, že mi za minulý týden přišlo mailů?
Výsledné číslo je ohromující. Za týden mi přišlo 242 mailů. A nutno říci, že svou mailovou adresu držím před newslettery poměrně v tajnosti. Podle analýzy od Radikati, která tvrdí, že průměrně dostane člověk do svých schránek 120 – 130 mailů denně, jsem na tom ještě velmi dobře. Zůstaňme u mojí schránky ještě chvilku.
Z celkového čísla bylo 92 mailů pracovních, 6 osobních a 53 aktualizací ze sociálních sítí. Zbytek, tedy 91 bylo reklamních newsletterů. Ano, přišlo mi 91 newsletterů za týden! Kolik jsem jich otevřel? Dva. Jenom dva. Zpětně je mi líto té zbytečné práce, kterou si někdo dal na těch zbylých 89 ve snaze mě oslovit. Ale nepovedlo se.
Jak vytvořit skvělý předmět vašeho newsletteru?
Každému je asi smysl předchozího jasný, přesto je třeba říci to naplno. Předmět newsletteru je zdaleka to nejdůležitější. Jak se říká: „První dojem uděláte jen jednou.“ To, že máte v seznamu příjemců tisíce adres, ještě neznamená, že toto číslo potenciálních zákazníků oslovíte. Pokud nikdo váš mail neotevřel, selhali jste.
Jak tedy na skvělý předmět, kterým oslovíte davy? První rada – v předmětu buďte struční a jasní. Je to opravdu důležité. Mnozí z nás mají nadmíru produktivní básnické střevo a rádi se rozepisují. Od toho se musíme v případě předmětu mailu odpoutat. Schválně se podívejte do své schránky. Jaké zprávy otevíráte?
Podle analýzy SendGrid provedené v USA během Black Friday je nejčastější délkou předmětu newsletteru 7 slov. Mnohem zajímavější je to, že nejvíce příjemci otevírali maily, které měly předměty kratší, konkrétně obsahující jen 4 slova. Platí tedy, že čím kratší, tím lepší. Ovšem ale s rozumem. Pokud odešlete newsletter s předmětem „Nakupte“, pravděpodobně se dobrých výsledků nedočkáte.
SLEVA! SALE! VÝPRODEJ!
Donedávna všemi doporučovaným postupem bylo zahrnout slova jako „sleva, výprodej, akční“ do předmětu newsletteru. Ovšem výše zmíněná analýza SendGridu toto relativizuje. Podle ní totiž newslettery se slovíčkem „sale“ byly otevírány dokonce méně než ty, které jej neobsahovaly.
Ovšem pozor, stále musíme mít na paměti, že ona analýza byla vytvořena během Black Friday, tedy během období, kdy na nás odevšud vyskakují slevy. Není tedy divu, že se k těmto slovům stáváme slepými. Výslednou radou tak není nepoužívat slovo sleva, ale nesdělovat očividné!
V období, kdy má každý druhý mail v předmětu „Black Friday, sleva, akce, …“, se snažte odlišit. Dle našich dat, ale jinak slovo sleva stále funguje. Opět všeho s mírou. Pokud nemáte v newsletteru zlevněné zboží, rozhodně na ně nelákejte v předmětu. Předmět musí korelovat s obsahem. Váš mail možná otevře více příjemců, ale odejdou zklamaní a příště už vám nemusí uvěřit nebo odhlásí odběr.
Personalizovat či nepersonalizovat? To je oč tu běží…
Personalizace je skvělá věc. Pokud oslovíte příjemce jménem, máte větší šanci, že váš mail otevře. Ovšem ne vždy tuto možnost máte, přesto ale můžete newslettery přizpůsobit tomu, jak moc ten který člověk otevírá vaše předchozí nabídky.
Mezi velmi často používané nástroje pro rozesílání newsletterů patří například mailchimp, který vám u každého kontaktu ukazuje takzvaný contact rating. Pět hvězd znamená, že je příjemce velmi zaujatý vašimi sděleními, naopak kontakty se dvěma hvězdami jsou buď nové, nebo je newslettery příliš nezajímají.
Zkuste si pro tyto nezaujaté jedince vytvořit nový seznam příjemců a upravit předmět mailu přímo pro ně. Mou babičku oslovíte jiným předmětem, než mě. Proto zkoušejte, třiďte své kontakty a brzy přijdete na to, jak zaujmout více lidí.